Állatövi csillagképek

A neves görög gondolkodók már az időszámítás előtti 5. században átvették a mezopotámiai, perzsa egyiptomi és kínai asztrológiai-csillagászati tanokat, és azokat átdolgozva egyesítették a saját eredményeikkel. Őseink évezredekkel ezelőtt rájöttek, hogy a létüket biztosító Nap az évszakoknak megfelelően különböző csillagalakzatok között található. Rendszeresen megfigyelték a napnyugta után, a nyugati látóhatárhoz legközelebb látható ismert csillagképet, és tapasztalataik alapján arra következtettek, hogy akkor ez lesz a keleti szomszédja annak a napfénytől láthatatlan csillagalakzatnak, amelyben éppen központi égitestünk tartózkodik, míg a tőle nyugatabbra lévő csillagkép csak a napkelte előtti látóhatár közelében észlelhető.
A Nap égi útvonalát, az égbolton körbefutó ekliptika 360 fokos főkörét, északról és délről csillagképek fogják közre. A tavaszpontból kiindulva, ezt a csillagalakzatokból álló sávot, a hónapoknak megfelelően tizenkét 30 fokos szakaszra osztották, amelyet ma is állatöv, vagy zodiákus névvel illetünk. Csillagképei a következők: Aries: Kos; Taurus: Bika; Gemini: Ikrek; Cancer: Rák; Leo: Oroszlán; Virgo: Szűz; Libra: Mérleg; Scorpius: Skorpió; Sagittarius: Nyilas; Capricornus: Bak; Aquarius: Vízöntő; Pisces: Halak
A görög és a középkori tudósok még nem rögzítették pontosan a csillagképek határait, mert az általuk égboltra képzelt mondabeli ember, tárgy és többségében állat alakzatok szabálytalan formát öltöttek. A távcsöves megfigyelések kezdetétől azonban rengeteg szabad szemmel láthatatlan objektum felfedezésére került sor, ezért 1930-tól az égi koordináták alapján meghatározták a csillagképek határait, így a legapróbb csillag helye is eldöntött ténnyé vált.
Az állatövi csillagképek ma is a 2000 évvel ezelőtti helyüknek megfelelő nevet őrzik az égbolton, amit az akkor élő asztrológusoktól kaptak. Azóta a Föld forgástengelyének precessziós mozgása miatt az állatövi jegyek égi helyzete egy csillagkép szélességgel eltolódott, ezzel a tavaszpont a Kos csillagképből a Halakba vándorolt, de 3000-re már a Vízöntőbe lép.