Amatőrcsillagászok távcsöve II. rész

A felsorolt hiányosságok ellenére legtöbb amatőrcsillagász, az észlelésre és fotózásra is kiváló teleszkópokat választja, ugyanis nagyon drágák azok a lencsés távcsövek, (refraktor) amelyek teljesen mentesek a színi hibáktól. Az olcsóbb refraktorok gyengébb minőségű üveglencséin megtörő fénysugarak (fénytörés-refrakció) hatására színi hibák keletkeznek, és ezzel élvezhetetlenné válik a távcsőben látott kép. (kromatikus aberráció).
Szakboltban történő távcsővásárlás előtt meg kell ismerkedni azok főbb adataival, mert a binokulárokkal vagy monokulárokkal (kisebb egycsövű távcső) szemben ezeket más paraméterek jellemzik. (Abban az esetben, ha a tisztelt olvasónak távcsővásárlással kapcsolatos kérdései vannak, keressék fel a Magyar Csillagászati Egyesület helyi csoportját péntekenként 16 órától, a MMK. 211. sz. termében.)
A csillagászati távcsövek tubusain megtalálható egyik fő adat a milliméterben mért főtükör átmérő, (refraktoroknál az objektív átmérő) per a fókusztávolság. Például az érdeklődők által bemutatóinkon gyakran látott egyik gyári műszer a Soligor típusú teleszkóp, amelynek tubusán többek között megtalálható, a 114/910-s felirat.