A hónap észlelése: üstökös és NLC

Habár még messze a hónap vége, de a most bemutatott észlelés bizonyára sokáig emlékezetes marad megfigyelőnk, Cseh Viktor számára. Öröm olvasni sorait, melyeken átsüt a csillagászat iránti lelkesedése, és legalább annyira emlékezetesek, mint azok a képek, amelyeket a C/2020 F3 (NEOWISE)-üstökösről töltött fel az eszlelesek.mcse.hu-ra. Át is adjuk a szót észlelőnknek!

Észlelő neve: Cseh Viktor
Észlelés helye: Kisvarsány vasúti megállóhely
Észlelés időpontja: 2020-07-06 00:10:00
Észlelés vége: 01:23
Objektum neve: C/2020 F3 (NEOWISE) üstökös
Műszer típusa: 10×42 ED
Nyugodtság: 5
Átlátszóság: 4

Mivel ma visszautazunk Debrecenbe (ahonnan sajnos sokkal nehézkesebb bármit is megfigyelnem), elhatároztam, hogy ma is korán kelek és megfigyelem az üstököst. Hajnali fél kettőkor az internetre ránézve szomorúan konstatáltam, hogy megint lemaradtam a szép NLC parádéról. Na mindegy! Ez van!

Kb. 00:10 UT-kor kint voltam a jól bevált tegnapi megfigyelőhelyemen. Még lámpa sem kellett mert a magas vasúti töltést egészen bevilágította a holdfény. Mivel magasan voltam, az egész környéket jól láttam. Hála Istennek autó sem jött túl sok.

A terv megint ez volt: távcsővel keresem az üstököst és fotózok is, hogy ha én nem látom a fényképezőgép felfedje a kométát. A gólyák ismét a helyükön voltak, ezt távcsővel ellenőriztem.
Kb. 00:30 UT körül lettem az egyik fotón figyelmes valami sárgás felhőrétegre. Mivel utcai lámpák is voltak abban az irányban kicsit bosszankodtam. Arra gyanakodtam hogy köd, por vagy valami alacsony felhők vannak ott. Aztán a fény egyre erősebb lett, és rájöttem, hogy amit látok azok világító felhők. El sem hittem, hogy így búcsúzom a nagyvarsányi príma égbolttól: NLC és egy szabad szemes üstökös. Hihetetlen!

Ahogy fotóztam a jelenséget, szépen feljött a C/2020 F3 (NEOWISE) üstökös is. Kb. 01:00 UT-ra már legalább ötven fotót készítettem, annyira tetszett a jelenség! Ezen a hajnalon Nagyvarsányból nézve az üstökös sokkal hamarabb kelt és magasabban látszott. Nagyon sokáig bujkált a világító felhők csodálatosan szép hullámai között. Megmondom őszintén, hogy annyira szép volt ez a látvány, hogy meg is könnyeztem. És igazából nem végeztem sem fényességbecslést, sem pozíciószög meghatározást… A mai reggel az élményé, és az esztétikumé volt. Annyit azért leírnék, hogy az üstökös megjelenése hasonló volt a tegnapihoz, talán mintha a csóva kissé hosszabban nyújtózott volna. Szabad szemmel kb. 20 ívperc a fotókon 35-40 ívpercnek becsültem. De a világos égen nagyon nehéz a határok meghúzása.

01:30 UT-kor ismét haza indultam, és a biciklin ülve is szemléltem az üstököst. Jól látszott még a lámpafény ellenére is. Örök emlék marad ez a hajnal számomra!

További képek az észlelésfeltöltőn: https://eszlelesek.mcse.hu/open.php?obsid=81017