156. Tomcsányi Péter szerk.: Fizika – Modern Fizika.

{mosimage}

Kapható a könyvesboltokban, jegyzetboltokban, a Műszaki Könyvkiadó (1033, Budapest, Szentendrei út 89-93. e-mail: {vevoszolg@muszakikiado.hu}) címén.

A gimnáziumok teljes fizikaanyagát tartalmazó négykötetetes tankönyvcsalád (Mechanika, Optika és hőtan, Elektromosság és mágnesség, Modern fizika) utolsó kötete. Ebben is a legutolsó rész a: Csillagászat (179- 240. old. között). Ezen a bő hatvan oldalon van elbeszélve az asztronómia tudománya az elejétől a végéig.
Rövid, de érdekes csillagászattörténet. Apróbetűs, azaz csak olvasásra ajánlott csak, felelni ebből nem kell. Azután az égbolton való tájékozódás alapjai, a főbb csillagképek felkeresése kb. 4,5 hmg-s csillagtérképek segítségével. A naptár. A Naprendszer főbb jellemzői, az egyes bolygók fényképeivel. Kisbolygók, üstökösök, meteorok.
Nagyon röviden a csillagok jellemzői, energiatermelésük, és fejlődésük. Majd szűk 3 oldalon a világegyetem és a Naprendszer kialakulásának mindtegy 18-23 milliárd éves” története (1996-ban írták a könyvet!).
Egy elég bő űrkutatás történeti rész zárja a kötetet: Ciolkovszkijtól Farkas Berciig. Itt mosolyogtató tervek vannak: az oroszok 2002- re Föld körüli pályára állítják a MIR-2 űrállomást, ugyanakkor az amerikaiak ALFA űrállomása pedig már teljes kiépítettségében üzemelhet majd.
Mindenesetre a tankönyv különösebb hibák nélküli, megfelelően illusztrált. Az elmúlt fél évszázad ideológiailag kicsit irányított fizikai és csillagászati elméletei helyett: már a modern tudomány került feldolgozásra.