257. Reader’s Digest : Bolygónk és a világegyetem

{mosimage}

A könyvesboltokban vásárolható.

A 39-tól a 153. oldalig egy teljesen hagyományos könyv. Igaz, nagy alakú album, végig szép színes illusztrációkkal tarkított. Kiváló minőségben kidolgozott grafikus ábrák és fényképek kísérik a rövid, tárgyszerű szövegmezőket, a portugál nyomdaipar nagyobb dicsőségére!

A világegyetem. Galaxisok. Csillagok. A Nap. A Naprendszer. A Hold. Az éjszakai égbolt. Üstökösök és meteoritok. A Föld. A Föld szerkezete. A Föld múltja. Energiaforrások. Óceánok és tengerek. Idő és évszakok. A Föld légköre. Időjárási rendszerek. Felhők. Légköri fényjelenségek. Skálák és mértékek. – ezek a csillagászati fejezetcímek. Csakhogy!

Ezt nem a hagyományos módon kell olvasni. Ami a különleges a könyvben, hogy az elején kvízkérdések vannak, pontosan 1000 darab. Ezek nehézségi fokozatát színekkel is jelzik: bemelegítő, haladó, általános és igényes. Így a tudatlan gyermekektől a legokosabb felnőttekig mindenki kedvére találhat kérdéseket. A kérdést a család versenyben lévő tagjai válaszolják meg. Ha nem tudják, az adott oldalra lapozhatnak, ott némi beugratás elkerülése után tudják meg a helyes választ. A játékvezető a legokosabb és a legigazságosabb, mert neki meg a könyv legvégén vannak a helyes megoldások.

Még variálták azzal, hogy 90 kérdés a feleletválasztó kategória: azaz a televíziós Legyen ön is milliomos mintájára 4 válasz van, melyekből 1 a helyes és 3 téves. Sajnos itt pénzt nem nyerhetünk, de az amatőrcsillagász csemete ne is a pénzzel, hanem a csillagászat alapvető ismereteivel gazdagodjon!

Egyet idemásolok:
Melyik bolygó van a legtávolabb a Plútótól?
A = Mars. B= Szaturnusz. C = Jupiter. D = Vénusz.

Na, még egyet:
Ez alatt kerüli meg a Nap a Tejútrendszer középpontját?
A= Kozmikus év. B= Naptári év. C= Szökőév. D = Fényév.

Ez se rossz:
Melyik képzeletbeli vonal fekszik a 0. szélességi körön?A = A greenwichi délkör. B = A Ráktérítő. C = A Dátum-választóvonal. D = Az Egyenlítő.

Ilyemiket magunk is kitalálhatunk. Szórakoztatóan egyszerű kérdések ezek: nekünk, ám lakosságunk nagy részének jó fejtörést okozhat!