283. Wheeler J. Craig: Kozmikus katasztrófák

{mosimage}

Kapható a könyvesboltokban.

Nem kell megijedni a könyv vaskosságától és ijesztőnek hangzó címétől! Nagyszabású az igaz: fontos, napjaink újdonságairól szóló. Olvasmányos, letehetetlen. Jómagam is éppen 1 teljes évig tologattam íróasztalomon a kötetet, mígnem pár nap alatt kiolvastam, mint egy (rém)regényt!

A szerző nem sokat cicizik: már bele is vág a dolgok sűrűjébe. Bevezetésként van az egyedi csillagok képződése és a csillagok fejlődése, hogy tudjuk hányadán állunk a csillagokkal. Aztán az oly gyakori kettőscsillagok jönnek, ezeknél a Roche-határ kerül elénk, és akkor a csillagtársak lopkodhatják egymástól az anyagot, mígnem a kapzsibb nagy tömege miatt ki nem pukkan. Még az anyagbefogási (magyarul: akkréciós) korong kell ide és már jöhetnek is a röntgensugarak.

Itt már a változócsillagok állatkertje tárul elénk. Főleg az eruptívok, azon belül is a kataklizmikusok, ahol mindig kettős rendszerekről van szó, és az egyikük egy fehér törpe. Nóvák, törpenóvák, visszatérő nóvák. És a nagy durranások: a szupernóvák. Mindez: közérthető, olvasmányos, de mégis tudományos szakszerűséggel van elbeszélve (aprócska ábrákkal jól illusztráltan). Magyar nyelvű csillagászati könyvben így együtt nem, vagy nem mostanában volt ilyesmi! Aki szereti a csillagok fizikáját itt kedvére élvezkedhet kedvenc objektumai között, és köztük szép összefüggésekre bukkan. A nagyközönség meg rémüldözhet: itt minden ég, robban, kitör, vagy minimum: fekete luk!

Szerző a témakör anyagát 1975 óta gyűjtögette és adta elő évről évre Bizarr csillagászat címmel a Texasi Egyetemen. 1987 elején egyike lehetett a szupernóvákról legtöbbet (ám nem túl sokat) tudó tudósoknak. Így amikor (talán az északi féltekén először) hírt kapott a szabadszemes Nagy Magellán felhőbéli szupernóváról: tudta igyekeznie kell ha saját szemével is látni akarja. Repülőre pattant és ha déli repülőterekről nem, de egy repülőgép orrából éjjel megpillanthatta azt ami könyvének jelentős részét adja. Mert a könyv fele a szupernóvákról, és annak a fele az 1987A-ról szól. Meg arról: Amikor a Betelgeuse felrobban!

Még a neutroncsillagok, pulzárok, kettős-pulzárok, röntgenkitörések, magnetárok, lágy gamma-ismétlők jönnek. Úgy ahogy a csillagászat és az űreszközök fejlődése hozta az utóbbi 3-4 évtizedben. Majd a fekete lyukak, már amiket a röntgenforrások kutatásából megismerhettünk. Röntgennóvák, SS 433, minikvazárok és legvégül a gamma-kitörések. A könyv naprakészen, belülről nézi, kutatja, értelmezi ezeket az objektumokat és eseményeket, a GRB-k 1997-2000 közti viselt dolgai és elvi magyarázatuk olvasható itt. Szédületes dolog ez itt körülöttünk! Őrült világ, de van benne rendszer!