46. Mizser Attila szerk.: Amatőrcsillagászok kézikönyve.

{mosimage}

Megrendelhető a Magyar Csillagászati Egyesület (1461. Budapest, Pf. 219.) postacímén rózsaszín postautalványon 1900 Ft (tagoknak 1700 Ft) elküldésével, hátoldalon a tétel megnevezésével. Kapható a Műszaki Könyváruházban (Budapest, VI.ker. Liszt Ferenc tér 9.) is.

Az első ilyen jellegű hazai kiadvány 1987-ben jelent meg (Az észlelő amatőrcsillagász kézikönyve címen) két kötetben összesen 484 oldalon.
Az 1999 nyarán megjelent — teljesen átdolgozott — könyv apróbb betűs, sűrűbb soraival sokkal többet ad egy kötetében is.
A kézikönyv az észlelő, megfigyelő, adataikat feljegyző és beküldő amatőrcsillagászoknak szól. Kezdődik Kulin György előszavával majd az egyes témákat a következő szerzők vezetik elő (betűrendben): Babcsán Gábor, Bakos Gáspár, Bartha Lajos, Dán András, Gyenizse Péter, Iskum József, Kereszturi Ákos, Keszthelyi Sándor, Kiss László, Kocska Tamás, Ladányi Tamás, Mizser Attila, Rózsa Ferenc, Sárneczky Krisztián, Szabó Sándor, Vincze Iván.
A könyvből megtudhatjuk, hogyan kell szakszerűen észlelnünk a Napot, a Holdat, a fogyatkozásokat, a csillagfedéseket, a bolygókat, az üstökösöket, a kisbolygókat, a meteorokat, a mélyegeket, a kettőscsillagokat, a változócsillagokat. Hogyan lehet szabadszemmel, távcsővel, binokulárral, CCD- vel, fényképezéssel megfigyeléseket tenni. Közli a technikákat, trükköket, észlelőlapokat, skálákat, elnevezéseket, stb. sok hasznos táblázattal és katalógussal kiegészítve. Minden fejezetet irodalomjegyzék kísér.
A kötet megadja a 2050-ig látható látványos és érdekes csillagászati jelenségek listáját. Rengeteg belső ábra és fénykép illusztrálja a szöveget és 49 színes amatőrfényképet is csodálhatunk. Legvégén a hazai csillagászati egyesületek, alapítványok, szakkörök, bemutató csillagvizsgálók, észlelőhelyek, planetáriumok, múzeumok, magáncsillag-vizsgálók, periodikák név-és címlistája olvasható. Persze ezt a vaskos kötetet nem olvasni, hanem használni kell!