74. Almár Iván – Horváth András : Újra a Marson.

{mosimage}

Kapható a könyvesboltokban és a kiadónál (1043. Budapest, Csányi László u. 36., tel: 1370-0599).

A két űrkutató-csillagász szerző 25 éve közösen írja az Élet és Tudomány Kozmikus Krónika rovatát, közös könyveik között az Űrhajózási lexikon és az Űrtan a legjelentősebb.
Két évtizednyi szünet után a Mars Pathfinder sikeres útjával megkezdődött a Mars kutatásának második nagy korszaka. Most 1997 nyarán joggal remélhetjük, hogy ezentúl rendszeresen indulnak majd űrrakéták a Mars felé, és felszínén szinte folyamatossá válik a Földről érkezett robotok tevékenysége” írják 1997 októberében a szerzők.
Ha reményeik teljesültek volna, akkor ez a könyv elavulttá vált volna. “Szerencsére” azóta a NASA leszállási kísérletei nem sikerültek – így a kezünkben tartott könyv: a legfrissebb eredményeket tartalmazza!
A könyv ismerteti a Mars kutatásának távcsöves, majd űreszközös korszakát, az összes szonda katalógusát. 1965-ben készítettek először közeli képeket a Marsról. 1971-ben csapódott be elsőként emberi eszköz a bolygóba. 1976-ban volt az első és a második sima leszállás, amik panorámaképeket és felszíni mérési eredményeket küldtek. 21 év szünet és sikertelenség után 1997 júliusában újra leszállás, panorámaképek és először egy mozgó emberalkotta jármű a vörös bolygón.
Ezeket ismerteti részletesen a könyv. A szép sikerek mellett a sok kudarcot is. A nagy kérdés persze: van-e élet a Marson? Erre igenlő válasza eddig még nincs a sok kísérletnek.
Külön ritkaság az eddigi emberes Mars- expedíciók terveinek leírása, de ezek csak tervek maradtak. Megvalósítása még az Egyesült Államok költségvetését is nagyon megviselné. A szerzők legkésőbb a 21-dik század közepéig megvalósulni vélik az ember marsralépését. Majd meglátjuk….!