94. Balogh Zoltán: Tudomány és kozmológia.

{mosimage}

Kapható a könyvesboltokban, és az Agro-Lingua Bt. (1025. Budapest, Nagybányai u. 66A., Fax: 1200-2090) címén.

A filozófus szerzőnk, könyvének elején csakis a tudományra koncentrál. Semmi történelem, semmi politika. Csak a tiszta természettudomány, annak fogalmai, alapjai, a természet törvényei, tér, idő (különösen az időről olvashatók szép, és értékes gondolatok), anyag, kozmológia, vöröseltolódás, háttérsugárzás, semmi kétség.
Ezzel meg is telik Trójai falova”, a gyanútlan olvasó megörül ennek, behúzza a lovat Trója várába, és akkor előözönlenek a harcosok: “Ősrobbanás!? Üsd, vágd, nem apád!”
Hogy mi a véleménye az ősrobbanásról? … dilettáns ideológiák burjánzása … gátlástalanul megjelenő népszerűsítő művek, nem csekély piaci tömeghatással …. szemfényvesztés …. ennek az áltudományos elméletnek a fizika semmi támogatást nem szolgáltat … a tudományos tevékenység elválik a közvetlen fizikai valóságtól … vagy csak annyi köze van, mint a gyógynövényt gyűjtő javasasszony természethez való viszonyának …
De nem csak puszta szidalmak olvashatók itt. A szerző többször hivatkozik a német csillagvizsgálókban is dolgozó barátjára: H.C.Arp amerikai csillagászra. Utóbbi szintén próbált más utakra tévedni, és állítólag már évtizedek óta számos bizonyítékot talált arra, hogy “a kozmikus térben az általános expenziónak semmi nyomát nem találjuk, ezzel szemben annál több a lokális vöröseltolódás, amelyek elhelyezkedése egyenesen ellentmond az általános tágulás hipotézisének.”
Olvasás közben egy picit reménykedünk, hogy “mint annak idején Ptolemaeus szabadon kitalált epiciklusaival, úgy agatták tele hamis felfedezésekkel ezt a Big Bang téves teóriát” — szóval, hogy ismét egy kopernikuszi fordulat idején élünk. Éppen most dől meg a régi elmélet, és itt az újabb.
De sajnos nem! Annyit látni, hogy Balogh úr nem egy Kopernikusz, és könyve nem a De Revolutionibus Orbium Coelestium…!
Hát, ez bizony pech! De azért az ember jókat szórakozik.