99. Hawking Stephen: Einstein álma és egyéb írások.

{mosimage}

Kapható a könyvesboltokban és a Vince Kiadó Kft. (1027, Budapest, Margit körút 64b.) címén.

Lassan beírhatjuk a naptárunkba 2002. január 8-át, mert akkor lesz Hawking 60-dik születésnapja. Ez azért is érdekes, mert kedves orvosai azt közölték vele 21 éves korában: olyan gyógyíthatatlan betegségben szenved, hogy mindössze pár éve van hátra.
Ez a könyv elsősorban Hawking önéletrajzi és tudományfilozófiai írásait tartalmazza. Mind a 14 tanulmány közérthető, olvasmányos, szellemes, informatív. Mind Hawkingról: az emberről beszél. Gyermekkoráról, kamaszkoráról, diákkoráról. Szüleiről, testvéreiről, feleségéről, gyermekeiről, tanárairól, tanulótársairól, kollégáiról, orvosairól. Terveiről, betegségéről, örömeiről, búbánatairól, gondolatairól, vágyairól, stb. Itt most nem érezzük azt, hogy illetlen módon turkálunk egy mozgásában korlátozott embertársunk kínjaiban (mint az előző Hawking-könyveknél) — – mert ezeket a sorokat az illető maga közli magáról.
Mellékesen megtudunk érdekes dolgokat a világegyetem eredetéről, a fekete lyukak kvantummechanikájáról, a bébi-univerzumokról, a kozmosz jövőjéről, a világegyetem szerkezetéről, az idő tulajdonságairól, az eleve meghatározott, avagy a szabad akaratú cselekedeteinkről.
De nem ezek az igazán érdekes dolgok! Sokkal izgalmasabbak, hogyan él, miként gondolkozik, mennyi öröme van kozmológusunknak, belezárva ebbe a fránya, mozdulatlan, tehetetlen testbe. Mert tiszta fejjel, ép ésszel, ragyogó gondolatokkal — sokkal nehezebb lehet! De Hawking mégis kiegyensúlyozott, saját magát nagyon szerencsésnek tartja, szeret komoly dolgokról humorizálni, szóval boldog ember! Kedvenc zeneszerzői: Poulenc, Brahms, Beethoven, Wagner, Beatles, Mozart, Puccini. Szereti Piaf dalát: Nem bánok semmit sem”.
Biztatok mindenkit: nem bánja meg senki sem, aki elolvassa ezt a könyvet. Én nem bántam meg.