Amatőrcsillagászok távcsöve III. rész

A távcsövek fényerejét vagy nyílásviszonyát megkapjuk, ha az objektív, vagy a főtükör fókusztávolságát osztjuk az átmérővel. Gyári távcsövek esetében minden adatnak a távcsőtubuson és a használati utasításban kell lennie, de kisipari gyártású távcsöveknél szükség lehet a következőkre: Egy távcső fényerejének és a főtükör átmérőjének (ellenkező esetben a fókusztávolság) ismeretében könnyen kiszámolhatjuk az éppen hiányzó optikai adatot.
A 114/910-s tükrös távcső fényereje 910/114 = 7,98 ami arra utal, hogy egy közepes fényerejű, kezdő vagy haladó amatőrcsillagászoknak megfelelő műszerrel van dolgunk. Hasonló méretű távcsövekkel megismerhetjük a Hold apró felszíni alakzatait, a bolygók részleteit, ezen kívül vidéki égbolt alatt megcsodálhatjuk a fényesebb mély-ég objektumokat (csillaghalmazok, gázködök, galaxisok). A fenti Newton teleszkóp 80-90 ezer forint körüli összegért vásárolható, amelynek erős állványán finom mozgatással ellátott tengelykereszt található. A vételár tovább nő, ha csillagászati (asztro) fotózás mellett döntünk, ugyanis akkor nélkülözhetetlenné válik egy égbolt követő óragép beszerzése.
Észlelés közben változó nagyításokat kell alkalmazni, ezért legalább három különböző fókuszú okulárra lesz szükség, amelyek közül egy-egy ára minimum 8-12.000 forint, de akár 70 ezerért is kaphatók! Sokaknak az olcsóbb, örök élettartamú okulárok is megfelelőek, míg egyesek a borsos árú optikát is lepottyantják egyszer.
Lassan beköszönt az Őszi napéjegyenlőség (2004. 09. 22. 17 óra 30-kor) és az egyre hosszabbra nyúló éjszakákon több távcsöves megfigyelésre nyílik lehetőség.