152. Trefil, James: Távoli világok.

{mosimage}

Kapható a könyvesboltokban. A Geográfiai Kiadó címe: 1088. Budapest, Szentkirályi u. 34. tel.: 1-267-0712. A könyv megvásárolható a Polaris Csillagvizsgálóban (Budapest, III. ker. Laborc u. 2c.), és megrendelhető a Magyar Csillagászati Egyesület postacímén (1461. Budapest, Pf. 219.) piros postautalványon 8950 Ft-ért (tagoknak 8000 Ft-ért), hátoldalon a tétel megnevezésével, vagy átutalással is.

Még le sem fejtjük a kötetet záró nylon- borítást: máris elámulunk hatalmas 26 x 34 cm- es méretén, 2,6 kg-os tömegén, és persze az árán! Amikor pedig kinyitjuk: feltárul előttünk a tágabb környezetünk különös és meseszép világa!
Tér és idő: kezdődik David H. Levy (21 üstökös felfedezője) egyedi előszavával. Csillagászati méretek: a Matrjoska-babák felnyitása szépen sorban, ezúttal belülről kifelé haladva. Egyben egy kis csillagászattörténet is. A Naprendszer születése: főleg a Nap, és az a pár szemcse, ami körülötte röpköd. Belső bolygók: Merkúr, Vénusz, Földünk felszíne az űrből, és egyetlen holdja: a Hold, aztán a Mars, a kisbolygók. Az óriások birodalma: Jupiter, Szaturnusz, holdjaikkal, gyűrűikkel, Uránusz, Neptunusz. Aztán az a kevés, ami a Plútóból látszik. Néhány szép üstökös. A messzeségen túl: csillagok, gázködök, csillaghalmazok, galaxisok, kvazárok, szupernóvák és maradványaik, fekete lyukak. A Kozmosz rejtélyei: Hogyan keletkezett? Mi lesz vele? Van-e élet odakint?
Jó a szöveg, jó a fordító (a valamikori Föld és Ég havilapunk szerkesztője). Ám teljesen mindegy: hiszen úgysem a szövegre kíváncsi az olvasó! Ezt a könyvet a képanyagáért veszik meg. Úgyis csak a képeket nézegetik, csodálják, bámulják. Hiszen az album képei nagyméretűek, részletgazdagok, színpompásak, lélegzetelállítók, gyönyörűek. Kiváló felvételek: kitűnő nyomdatechnikával előadva!
A nagyközönség ámulhat igazán: ilyen egy pompás, színes, szélesvásznú, érdekes világegyetemben élhetünk!? És ezek a jópofa nevek: Kocsikerék-galaxis, Antenna-galaxis, NGC 891, M 100, Omega Centauri, A Hattyú Fátyla, Pillangó, Lyra-gyűrűsköd, Csiga-köd, Lófej-köd, Sas-köd: az elmúlt évtizedek legnépszerűbb, brutálisan részletes és a színek orgiáját mutató képei.
A csillagászat iránt érdeklődő persze ismeri ezeket a felvételeket: folyóirat címlapokról, Internetről, honlapokról: neki meg jó az, hogy így együtt, egyszerre kapja az ég szépségeit, a legszebb objektumok legszebb képeit. Amelyeket ő ugyan felismer, ért, tudja mekkora, melyik csillagkép mely sarkában van és mekkora távcsővel, miként látszik. Ám ilyennek mégmár ő sem láthatja! Hiszen ezek óriástávcsövekkel, űrteleszkóppal, bolygóközi szondákkal közelről” leképezett, aztán kiglancolt, agyonszínezett, felturbósított képei. Már nincsen sok közük a távcsöveinkben sejlő és gyengén derengő foltokhoz. Pedig ez utóbbiak: az igaziak, az eredetiek, a valóságosak: ezek alkotják a Való Világot!