148. Ponori Thewrewk Aurél: Divina Astronomia. Csillagászat Dante müveiben.

{mosimage}

Könyvesboltokban is kapható. Megvásárolható a Polaris Csillagvizsgálóban (Budapest, III., Laborc u. 2c.) és megrendelhető a Magyar Csillagászati Egyesület (1461, Budapest, Pf. 219.) postacímén 500 Ft (tagoknak 400 Ft) piros postautalványon történő megküldésével, hátoldalon a tétel megnevezésével, vagy átutalással.

A színes borítókon két szép középkori festmény. Belül nagyon értékes kutatási anyag: a középkori világirodalom egyik legnagyobbjának: Danténak a csillagászati nézetei tárulnak fel.
Dante 1265-1321-ig élt, a középkor sürüjében. A müvelt költőt, a nagy tudású írót, a szeretett Firenzéjéért munkálkodó zsenit kortársai értékelték: először 1302-ben ítélték (máglya)halálra, másodszor 1315-ben gyermekeivel együttesen kapott halálos ítéletet, csak szökésének és számüzetésének köszönheti nyughelyét Ravennában. Még szerencse, hogy honfitársai rehabilitálták: 1965-ben!
A könyv szerzője az életrajz, a korabeli csillagászat, az általános világkép, az akkori filozófia ismertetésével kezdi. Dante nyolc kisebb müvét vizsgálja át: elemzi a bennük lapuló csillagászati tartalmat.
Ezen ujj-gyakorlatok után kerít sort a nagy müre: a Divina Commediára. Bekapcsolja PC-jét, beállítja az 1300-as évek itáliai egét a planetárium-programon, mellé teszi az Isteni Színjáték Babits-féle fordítását. Olvas, és ami csillagászatot talál, azt elemzi, számítja, értelmezi, modellezi.
És, rengeteg a csillagászat! Akár a Pokol, akár a Purgatórium, akár a Paradicsom tájain járnak ők hárman (Dante, Beatrice, Ponori): sok-sok az égi utalás, a csillagászati jelenség, a mérőszám.
Például: a Föld alakja, mérete, a Naprendszer bolygói, az ég forgásai, a precesszió, a Tejút, az állócsillagok, a csillagképek, az okkultációk, a fogyatkozások, a naptárrendszer, érdekes együttállások, az ókori csillagászok nézetei, egy ürbeli képzelt utazás. Minden, amit a 1314-dik századfordulón tudtak, azt Dante belerejtette müveibe, és most (80 éves) elnökünk kifejti és megmagyarázza.
Értékes munka, érdekes olvasmány. Megmagyarázhatatlan dolgok is akadnak: Dante miként lehetett bizonyos a Nap körül keringő Vénuszban? Honnan tudhatott a déli ég sokkal fényesebb csillagairól és a Déli Kereszt (Crux) csillagképről? Honnét szedte, hogy a Hold túlsó oldalán nincs annyi sötét folt, mint az innensőn?
Történészek, irodalmárok bőségesen kielemezték Dante müveit. Most végre egy csillagász is megtette ezt. Köszönjük PTA!