161. Sparrow, Giles: Az Univerzum közelről.

{mosimage}

Kapható a könyvesboltokban.

Ismét egy jókora (24 x 29 cm-es) album, tele szép színes képekkel. Ám ez most nem egy passzívan lapozgatható és nézegethető képeskönyv csupán. A csillagos eget magát, és a kozmosz nevezetes objektumait a csillagos égen aktívan bemutató kötet.
Kezdődik az éggömb, az egyes évszakok égboltja, majd a csillagképek vázlatos ismertetésével. Itt még csak amolyan Móricka-rajzok vannak. A későbbi könyvrészek veszik sorra részletesen a csillagképeket, de nem betűrendben haladva, hanem az egyes híres- nevezetes égi objektumok ürügyén.
Ilyenkor kerülnek tárgyalásra a spirálgalaxisok, a kettőscsillagok, a csillagképekkel kapcsolatos mondák, a legérdekesebb változócsillagok, a halmazok, a közeli csillagok, a planetáris és a diffúz ködök, a nagyobb sajátmozgást mutató csillagok, az exobolygós csillagok, a sötét ködök, az óriások és a törpék, a pulzárok, a röntgenforrások, a galaxishalmazok. Az ég jellemző vagy furcsa elemei közül a legérdekesebbek.
A részletes kísérőszöveg mellé itt már valamivel jobb csillagtérképek járulnak: talán 6,5 magnitúdós határig. Na jó: azért ez alapján sem találja meg a kezdő a Barnard-féle Nyílcsillagot, vagy a CYG X-1-et, de legalább látja hogy melyik csillagképben és kb. merre van. Ettől kíváncsi lesz, és majd szerez magának egy jobb térképet, hogy megkereshesse.
A Naprendszerrel kapcsolatos rész: egészen pompás! Nemcsak maguk az egyes égitestek, hanem az égen való elérhetőségükről a sok hasznos adat. Merkúr elongációk 2010-ig, a Vénuszé meg 2014-ig. Melyik csillagképben lesz a Mars, a Jupiter, a Szaturnusz 2030-ig? Az Uránuszról, a Neptunuszról, és a Plútóról (!) kereső- csillagtérképek 2015-ig. Még az égbolt söpredéke, vagyis csőcseléke is megkereshető: Ceres és Vesta helyzetek vannak 2005-ig. A teljes napfogyatkozások térképe 2020-ig.Milyen jól is lehet ebből a könyvből elkezdeni az csillagászkodást?
A legvégén az amatőrcsillagászat dicsőítése, távcsővásárlási jótanácsok, katalógusok, (külföldi) csillagászati honlap ajánlatok.
Friss a könyv: a szerző 2001. júniusában még írta a könyvet, és lám 2002. novemberében már Hunnia és Pannonia vad pusztáinak (könyv)sátraiban nézegethetik saját nyelvükön a magyariak. Gyakorlatias, szép fényképekkel illusztrált, jól szerkesztett és fordított, értelmes könyv. Egy kezdő: ettől örökre az amatőrcsillagászat rabja lesz. Egy amatőrcsillagász: ettől szorgalmas észlelővé válik. Egy szorgalmas észlelő meg: ezt megveheti a gyerekeinek ünnepi ajándékként.