233. Dalos Endre: Az én világom

{mosimage}

A könyv megrendelhető Dalos Endre (7030. Paks, Építők útja 22.) postacímére piros postai pénzesutalványon küldött 700 Ft-ért, mely a postázást is tartalmazza.

DAE első kötete a Naprendszerről, második a Tejútrendszerről, most a harmadik más tejútrendszerekről. Alig akad az elmúlt században csillagászati könyv, amelyik hosszabb-rövidebb terjedelemben ne ismertette volna a galaxisok létét, ám nem volt még olyan könyv, amely csakis róluk szólt volna. Ez sem. De erről majd később.

A szerző alaposan összegyűjtötte a magyarul fellelhető összes ilyen anyagot és ezen kötetben elénk tárja mindazt a sok szépet és jót, amit csak a galaxisokról tudni lehet. Fel ésmegismerésük története, fizikai jellemzőik, eloszlásuk a Lokális Rendszertől aszuperhalmazokig. Nagyobb tanulmány szól a Messier-katalógus galaxisairól. Barker, Mallas, Jennings, Ashbrok, Thomson, Irving egyedi stílusú cikkei a amatőrcsillagászok galaxisészlelési lehetőségeiről. Ez az első 94 oldal. Itt az 1950. évnél korábbi tanulmányrészletek dőlt betűsek, így csillagászattörténetileg is érdekes összehasonlításokat tehetünk a múlt század első és második felének tudásáról az extragalaxisok terén.

A könyv további részében az általánosabb mély-ég objektumok megfigyelési cikkek jönnek, amik között vannak galaxisok is meg egyebek is (NY, GH, DF, PL, SK). Nem ártott volna a sok szép külföldi cikkhez odaírni, hogy melyik lap mely számából származik.

Azután a nagyon jól használható előbb Revues des Constellations (RdC) utóbb Pleione-csillagatlasz valamennyi feltüntetett kettőscsillagának és mély-ég objektumának katalógusa következik, amelyben persze vannak bőségesen galaxisok is.

Aztán még mindenféle katalógusok, csillagászati történetsorok, pótlások, keresőtérképek, névsorok, és hasznos tudnivalók következnek, ami miatt a kiadvány nem nevezhető csak galaxis-könyvnek. Több annál!