85. Horváth József szerk.: Gothard Jenő levelei Konkoly Thege Miklóshoz (1880-1883).

{mosimage}

A könyv beszerzése (csak ilyen szűk körben merem halkan leírni) egyszerű: Horváth József 9707. Szombathely, Szent Imre herceg u. 112. (ELTE GAO) címre írjon ki-ki egy pár soros postai levelet, és kérjen a maga címére elküldeni egy kötetet. A kérést ingyenesen teljesítik, a postaköltségért sem kell fizetni. A könyvet ugyanis 1000 példányban nyomtatták, ebből 700 darab ma is megvan: a raktárkészlet mindennemű csökkentését örömmel fogadják!

Gothard Jenő a Szombathely melletti Herényben, és a nála 20 évvel idősebb Konkoly Thege Miklós a Komárom megyei Ógyallán állandó levelezésben áll egymással. Két csillagászkodó egyéniség levélváltásai ezek: bár inkább Gothard kérdez, veti fel a problémákat, hiszen ő a kezdőbb, ő az aki most tervezi és építgeti első csillagvizsgálóját, szerzi be első komolyabb távcsövét, látja élete első üstökösét.
A 31 darab kézírásos levelet nyomtatva, de betűhíven közli a kötet. Csillagászati jelenségek, észlelések, próbálkozások. Műszerek beszerzésére: mit vegyen, hol kap jobb minőséget, melyik cég az olcsóbb? Távcsövekhez, spektroszkópokhoz, asztrofotográfiai eszközökhöz: okulárok, prizmák, alkatrészek, csavarok. Épül a csillagda, érkeznek a műszerek, először csak kölcsönkérik a 26 cm tükrös távcsövet, aztán lassan részletekben ki is fizetik Konkolynak az árát. Észlelnek: Napot, bolygókat, üstököst, csillagok színképeit, meteorokat.
Országos rendezvények, külföldi szakmai utazások, nagy tervek, különös műszerek — és közben leveleznek, persze ez lassú. Személyes találkozásokra is sor kerül, de ritkán. Leginkább a telephon (messzeszóló) kapcsolatban reménykedtek, de sok sikertelen kísérletük inkább komikus kínlódás. De minden olyan emberi: lelkesedés, öröm, apró mindennapi gondok.
A könyvet 26 kis szövegközi rajz, 7 ábra, és 27 fénykép illusztrálja. Bőséges jegyzetelés, és mutatók egészítik ki.
Gothard levelei Ógyallán maradtak meg, fénymásolatuk onnan került Szombathelyre, ez alapján készült el a könyv 1999 júniusára. Milyen érdekes lenne Konkoly válaszleveleit is olvasni. Ezek a levelek nyilván Szombathelyre kerültek, ám nem élték túl az elmúlt 120 évet.