Szolárgráf papírtesztek #1

Mivel már több papírral próbálkoztam szolárgráfokhoz, és mind más és más volt, ezért úgy döntöttem, nekivágok, és készítek egy átfogó papír tesztet. Persze nem csak magamnak, hanem mindenki okulására.
A következőkben a különböző papírtípusokról, és tulajdonságaikról olvashattok. Természetesen a teljesség igénye nélkül.

Teszt #1

 

Az első teszt képeimet a Magyarországon talán legolcsóbban fellelhető Forte papírokból állítottam össze.

A könnyebb eligazodás érdekében ejtenék pár szót ezen fotópapírok fő típusairól, tulajdonságaikról:

 

 

Típusok, és jelöléseik

 

Mivel már több papírral próbálkoztam szolárgráfokhoz, és mind más és más volt, ezért úgy döntöttem, nekivágok, és készítek egy átfogó papír tesztet. Persze nem csak magamnak, hanem mindenki okulására.A következőkben a különböző papírtípusokról, és tulajdonságaikról olvashattok. Természetesen a teljesség igénye nélkül.

Teszt #1 

Az első teszt képeimet a Magyarországon talán legolcsóbban fellelhető Forte papírokból állítottam össze.
A könnyebb eligazodás érdekében ejtenék pár szót ezen fotópapírok fő típusairól, tulajdonságaikról:

Típusok, és jelöléseik
  • „B”         Legelterjedtebb, így legtöbb változatban gyártott volt a Bromofort (jele B), amely nagy fényérzékenységű, kékesfekete tónusú brómezüst nagyítópapír.
  • „F”         Szintén közkedvelt, sok változatban használt a Fortezo (jele F) klórbrómezüst anyag. Ez a Bromofortnál melegebb tónusú volt, sőt létezett ennek egy még barnásabb tónusú változata, amit a jelzést követő B betű mutatott: mindössze hat kivitelben készült
  • „P”         A tucatnyi változatban gyártott Portura (jele P) klórbrómezüst papírt meleg tónusa miatt elsősorban műtermi portré fényképek készítésére ajánlották.
  • „V”         a legkisebb érzékenységű Verdita (jele V) jódezüst másolópapír, amely mindössze két változatban készült, és talán mondhatjuk azt, hogy már 50 évvel ezelőtt is a múlt anyaga volt, olyannyira, hogy a másoláshoz szórt napfényt javasoltak.

 

 
Gradáció
A fotópapírok legfontosabb jellemzője a gradáció, azaz mekkora megvilágítási tartományt – amely a negatív kép fekete-fehér árnyalatterjedelméből adódik – képes arányos feketedéssel megjeleníteni.
FES         Extra lágy
S             Lágy
Sp           Speciális
N            Normál
H             Kemény
EH          Extra kemény
 
Vastagság
0             Extra vékony
1             Vékony
2             Normál
3             Vastag
4             Extra vastag (kartonlap szerű)
Felépítés
 
Muszáj egy pár szót ejtenem a papírok felépítéséről is. Így talán jobban érthető, hogy mi miért történik.
  1. Hagyományos fotó papírok: Az alap papírra van felvíve a különböző típusú fényérzékeny emulzió
  2. Szövet alapú papírok: Itt egy Baryta (főként bárium-szulfát) bevonat található, mely a.) világosítja  a képet, b.) megakadályozza a vegyszereket, hogy bejussanak az alap papírba.
  3. Fedőréteggel ellátott változat: Itt a fényérzékeny emulzión egy védőbevonat található.
  4. Resin-coated: dupla védelemmel ellátott papírok. Mindkét oldalról polietilén műgyantával be van vonva az alap papír, így se nedvesség, se vegyszerek nem juthatnak bele. Valamint a fényérzékeny emulzió is le van fedve egy védőbevonattal.

 

 2014-07-18_Napeszlelo-szakcsoport_Szolargraf-papirtesztek1_001
 
Tesztpapírok
Az általam előkészített teszthez az alábbi papírokat szedtem össze:
  • FPN2: (F)Fortezo, (P)Resin-coated, (N)Normál gradáció, (2)Normál papírvastagság
  • FPS1: (F)Fortezo, (P)Resin-coated, (S)Lágy gradáció, (1)Vékony papírvastagság
  • BSP0: (B)Bromofort, (Sp)Speciális gradáció, (0)Extra vékony papírvastagság
  • BSP4: (B)Bromofort, (Sp)Speciális gradáció, (4)Extra vastag papírvastagság
  • BS4: (B)Bromofort, (S)Lágy gradáció, (4)Extra vastag papírvastagság
  • BN0: (B)Bromofort, (N)Normál gradáció, (0)Extra vékony papírvastagság
  • BH0: (B)Bromofort, (H) Kemény gradáció, (0)Extra vékony papírvastagság
  • Color P-II: Színes fotópapír

 

 
Az eredmények
Az alábbi képen látható a negatív, valamint az előhívott kép.
2014-07-18_Napeszlelo-szakcsoport_Szolargraf-papirtesztek1_002Jól látható, hogy a két „Resin-coated” teljesített a legjobban. Bár a kép Speciális gradációjú is elég szép eredményt hozott.

Észrevehető, hogy a fényes felületű papírok, mind tükröztek. Valamelyik jobban, valamelyik kevésbé. De mindegyiken látszik, hogy több extra vonal keletkezett.
Ami szintén egyből látszik, hogy a színes papír (Color P-II) szinte használhatatlan lett. (Bár ez lehet, hogy az scanneres előhívás miatt van, és vegyszeres előhívás más eredményt adna).Amit mindenképpen még megemlítenék, az az, hogy a jól látható, hogy szinte mindegy, milyen papírral próbálkozunk, lévén mindegyik ad eredményt. Esetünkben látható, hogy kifejezetten szép és használható végeredményt! Persze némelyik kissé sötét lett, de a teszt csak 1,5 hónapos volt, így talán a megvilágítás is más lenne fél év után. Meg persze az előhívás során számtalan beállítást végig lehet próbálni, és így javítani a képek minőségét.

 
 
Konklúzió
Ha lehet, az alábbi dolgokra figyeljetek a papír vásárlásnál:
1.) Semmiképpen ne legyen fényes! Inkább félfényes, vagy a legjobb a matt!
2.) Ha lehet választani, válasszátok a „resin-coated” verziót
3.) Jó ha nem túl vastag, és nem is túl vékony. A vastag könnyen törik, ha megszárad. A vékony meg hajlamos nagyon összekunkorodni és könnyen gyűrődik.
De talán a legfontosabb az, hogy mindegy mit használtok, a lényeg, hogy próbálkozzatok, és készítsetek minél szebb képeket.
Forrás:
http://en.wikipedia.org/wiki/Photographic_paper
http://retronom.hu/index.php?q=node/18205
Nagy Olivér, 2014 Március

 

 

Ajánljuk...