Nap | MCSE

• Fórum

• Médiatár

• RSS Csillagászat.Hu

• Forrongó cefeida, ahogy a Kepler látta 2016. szeptember 28, szerda
      Négy évnyi folyamatos megfigyelés még a legapróbb részleteket is megmutatja a változócsillagokról: magyar csillagászok elsőként mutatták ki konvektív cellák jelenlétét egy pulzáló óriáscsillagban.  A cefeida csillagok óriási fény- és méretváltozáson mennek keresztül, néhány napos vagy hetes periódussal. Annyira fényesek, hogy
      Plachy Emese
    • Folyékony óceán rejtőzhet a Pluto jeges felszíne alatt 2016. szeptember 26, hétfő
      A Pluto hatalmas kráterét létrehozó becsapódás modellezésével egy kutatócsoport új becslést adott a törpebolygó jeges felszíne alatt feltételezett folyékony óceán vizének vastagságára. Már tavaly, a NASA New Horizons űrszondájának Pluto melletti elrepülésekor, az első visszaküldött adatok alapján felmerült, hogy a
      Kovács József
    • Félárnyékos holdfogyatkozás 2016. szeptember 25, vasárnap
      2016. szeptember 16-án félárnyékos holdfogyatkozásnak lehettek szemtanúi azok, akik a holdkelte utáni órákban figyelték égi kísérőnket. A Hold bolygónk félárnyékán haladt keresztül, ezért a fényességcsökkenés egy teljes fogyatkozáséhoz képest kevésbé volt feltűnő, de a holdperem elsötétedése így is érdekes látványt
    • Mennyire lehet változatlan egy változócsillag? 2016. szeptember 21, szerda
      Magyar kutatók egy vörös törpecsillag megfigyelései alapján arra jutottak, hogy a stabil mágneses tér még nem tesz unalmassá egy égitestet, sőt. A gyorsan forgó, mágnesesen aktív csillagok hálás célpontok csillagászati szempontból: igen aktívak és a hideg foltokkal borított felszín szerkezete
      Vida Krisztián
    • Minden korábbinál részletesebb felvételek egy üstökös széteséséről 2016. szeptember 20, kedd
      A Hubble-űrtávcső napokban közzétett felvételei minden korábbinál részletesebb betekintést nyújtanak egy szétesett üstökösmag életébe, ahol a töredékek mozgása egyenként is nyomon követhető. Az üstökösök magja valójában egy parányi, törékeny, jeges-poros kis égitest, amely a Nap körül kering. A legújabb kutatások szerint
      Tóth Imre-Sárneczky Krisztián
    • A leggyorsabb csillag 2016. szeptember 18, vasárnap
      Száz évvel ezelőtt fedezte fel Edward Emerson Barnard amerikai csillagász a legnagyobb sajátmozgású csillagot az Ophiuchus csillagképben. A Nyílcsillag már néhány év alatt is jelentősen megváltoztatja égi helyzetét. Kocsis Antal, Balatonfűzfő A nagy sajátmozgású csillagokat két szempont miatt érdemes vizsgálni.
    • A Pluto festi vörösre a legnagyobb holdját 2016. szeptember 16, péntek
      Egy évvel a New Horizons átrepülése után a kutatók rájöttek, hogy miért vörös a Pluto legnagyobb holdjának, a Charonnak a sarki régiója az űreszköz történelmi jelentőségű felvételein. A NASA New Horizons űrszondája majdnem egy évtizednyi utazás után 2015 július közepén
      Kovács József
    • 31 tonnás vasmeteoritot találtak Argentínában 2016. szeptember 14, szerda
      Nagytömegű, mondhatni XXXL méretű vasmeteoritot fedezett fel Carlos Ariel Cerrutti és Mario Ariel Vesconi, a chacói Csillagászati Társaság két tagja. A szeptember elején talált 30,9 tonnás példányt szisztematikus keresés eredményeként, vélhetően speciális mélykeresős fémdetektor segítségével fedezték fel kb. 5 m
      Kereszty Zsolt
    • Csillagászati szakkörök indulnak a Polaris Csillagvizsgálóban 2016. szeptember 13, kedd
      Szeptember folyamán négy különböző szakkört indít az óbudai Polaris Csillagvizsgáló - minden korosztály számára. bővebben →
      Magyar Csillagászati Egyesület
    • A kilencedik bolygó keresése közben nagyon távoli új objektumokat találtak 2016. szeptember 12, hétfő
      A Naprendszer feltételezett kilencedik bolygójának keresése közben amerikai csillagászok nagy földi távcsövekkel különleges égitesteket fedeztek fel. A Naprendszer feltételezett kilencedik bolygójának keresése közben amerikai csillagászok 4 és 6,5 méteres nagy földi teleszkópokkal több, nagyon távoli objektumot találtak, amelyek a Nap
      Tóth Imre

Nap

Soha ne nézz a Napba távcsővel a megfelelő, napészleléshez kifejlesztett, biztonságosan rögzített szűrőeszköz nélkül!

mcsencsemblema

Üdvözlünk a Magyar Csillagászati Egyesület Napészlelő Szakcsoportjának honlapján!

Oldalunkon bepillantást nyerhetsz a napészlelők munkáiba és tájékoztatást kaphatsz aktuális eseményeinkről. A feltöltött anyagokkal, cikkekkel próbálunk segítséget nyújtani észlelőmunkádhoz. Kérjük válassz a bal oldali menüből.

Hírek, Aktualitások

Nap-észlelők találkozója

2016. június 18-án hatodik alkalommal ad otthont a Polaris Csillagvizsgáló a Nap-észlelők Találkozójának. TOVÁBB

Nap-észlelők találkozója a Polarisban

Ötödik alkalommal ad otthont a Polaris Csillagvizsgáló központi csillagunk észlelése iránt érdeklődők találkozójának Idén ötödik. alkalommal rendezzük meg Nap-észlelők találkozóját, június 20-án (szombaton) 10:00-tól 18:00-ig. Szeretettel várunk minden kedves régi és új napészlelőt, érdeklődőt. TOVÁBB

Felhívás archív észlelések beküldésére – 2014. augusztus 6.

Mint azt sokan tudjátok, folyamatosan zajlik a naprovat archív észleléseinek feldolgozása és feltöltése a Magyar Csillagászati Egyesület Észlelésfeltöltő felületére, amely a http://eszlelesek.mcse.hu címen érhető el… TOVÁBB

Újdonságok az észlelésfeltöltőn – 2014. augusztus 6.

A Magyar Csillagászati Egyesület észlelésfeltöltő felületét folyamatosan fejlesztjük. Már hosszú ideje elérhető az oldal naprovathoz tartozó részében a szimultán észlelések összehasonlításának lehetősége a “Szimultán” link alatt, ahol megnézhetitek, hogy egy adott napon melyik észlelő mit látott a Napon… TOVÁBB

Fontos információk

A szakcsoport elérhetőségei:

Hannák Judit
1042 Budapest
Petőfi utca 24. 9/27
E-mail: nap@mcse.hu
Észleléseidet feltöltheted egyből az MCSE észlelésfeltöltő oldalán is bármikor.

A SOHO műhold valós idejű fotója a Napról fehér fényben:

SOHO_Legfrissebb