Egy Hét a Csillagok Alatt 2022

Idén már harmadik alkalommal került megrendezésre az Egy Hét a Csillagok Alatt országos programsorozat, melynek keretében közel nyolcvan helyszínen, több mint tízezren fedezték fel együtt az éjszakai égbolt csodáit.

Gyorsjelentés (szeptember 1.):

Pontos adatok híján persze nehéz precíz mérleget vonni, de a számos beszámoló alapján úgy érezzük, hogy az idén harmadik alkalommal megrendezett programsorozat elérte céljait: felrázta és bevonta a tudományág népszerűsítésébe a hazai csillagász közösséget, amatőr csillagászok „születtek” és találtak egymásra, továbbá sok-sok gyerek és felnőtt látogató tekint ezután másként az égboltra.

„A gyakorta borult időjárás miatt több eseményt is le kellett mondani, a tervezett 180 programból azért körülbelül 150 megvalósult. Mindezeken átlagosan 70-80 látogató vett részt: a magányos amatőr csillagászok akár 15-30 főt is be tudtak vonzani, egy csoport tipikus bemutatója 50-60 fővel üzemelt és volt jó pár kimagasló est is. Szegeden például közel 500 látogatónak nyújtottunk programot. Ez az idei rekord – árulta el Dr. Barna Barnabás, a Szegedi Tudományegyetem munkatársa, a program egyik alapító-szervezője. – Várakozáson felül teljesített a szentesi könyvtár programja is 300 érdeklődővel, akik az intézmény melletti téren kémlelték az eget. Becsléseink szerint az országos programsorozat keretében a látogatók összlétszáma akár a 15 ezer főt is elérhette.”

Az pedig már szinte lehetetlen küldetés, hogy mindegyik eseményről beszámoljunk, így inkább egy kötetlen beszélgetéssel próbáltunk képet adni az idei programkavalkádról:

Találkozzunk jövőre (és addig is) a csillagok alatt!

Az Egy Hét a Csillagok Alatt 2022 programsorozat korábban íródott felhívása az alábbiakban olvasható:

A csillagászat páratlanul szerencsés tudományterület: értő művelői ugyanis rendkívüli látványosságok sokaságán keresztül tudják közelebb hozni az űr világát az erre fogékonyak számára. Augusztus második teljes hetében különösen jó alkalom nyílik arra, hogy részesei legyünk ennek ennek az élménynek, ugyanis nem csak a Hold és az óriásbolygók, de szemet gyönyörködtető mélyég-objektumok, és a Perseidák hullócsillagzápora is színesítik majd az éjszakai égboltot.

Ilyen remek időszakokban amatőrök és profik egyaránt távcsövet ragadnak, hogy saját maguk vizsgálhassák a csillagos égboltot vagy, amennyiben lehetséges, mások számára is megmutathassák azt. A számos kisebb-nagyobb rendezvény rendre sokakat mozgat meg a helyi csillagvizsgálókban. A tapasztalat ugyanakkor azt mutatja, hogy sokakhoz sajnos el sem jut ezen események híre, pedig igény lenne a csillagászati élményekre. Ebből az okból kifolyólag idén másodjára szervezzük meg az országos kampányt, amelynek címe Egy Hét a Csillagok Alatt“.

A kezdeményezés fő célja, hogy minél többen élhessék át a csillagászati megfigyelések élményét.

Lézeres csillagképtúra a tavalyi rendezvény során, a nagyszénási Kiss György Csillagda előtt.

Tavaly nyáron második alkalommal szerveztük meg az Egy Hét a Csillagok Alatt programsorozatot és az eredmény felülmúlta minden várakozásunkat: a nyolc éjszaka folyamán országszerte több mint ötven helyszínen várták csillagászati bemutatók az érdeklődőket és közel tízezren tapasztalhatták meg elsőkézből a csillagászati megfigyelések élményét.

A következő hetekben újra egy programsorozatba gyűjtjük össze az említett hét folyamán megrendezésre kerülő csillagászati eseményeket, hogy aztán minél szélesebb körhöz juttathassuk el ezek hírét. A kezdeményezés hírét és az eseménylistát országos médiafelületekre is eljuttatjuk, az egyes programokról pedig az esemény Facebook-oldalán kedvcsinálókat is olvashatnak majd az érdeklődők majd. Ilyen módon remélhetőleg olyanokat is ki tudunk csalogatni a csillagos égbolt alá, akiket egyébként nem érnek el a tudománynépszerűsítő események — vagy éppen olyanok kapnak kedvet a közösségi csillagászkodáshoz, akik eddig egyedül szemlélték a csillagokat.

Gyűlik a tömeg a 2021-es mezőberényi távcsöves bemutatóhoz. (Forrás: Szabó Álmos)

Augusztus 5 és 14. között tehát csillagvizsgálók és amatőrcsillagászok, egyesületek és szakkörök országszerte várják majd programjaikkal az érdeklődőket a csillagos ég alatt. A kezdeményezéshez eddig csatlakozott bemutatóhelyszínek:

• A3 (Apor Amateur Astronomy) csoport, Győrújbarát
  • Chillagász, Youtube-csatorna
  • Draco Csillagászati Szakkör, Bóly
  • Dr. Szabó Gyula Bemutató Csillagvizsgáló, Miskolc
  • Dorogi László amatőrcsillagász, Bánk
  • Eszterházy Károly Katolikus Egyetem, Csillagvizsgáló és Tudományos Élményközpont, Eger
  • Égbolt.hu, Malomsok
  • TIT Posztoczky Károly Csillagvizsgáló, Tata
  • Vega Csillagászati Egyesület, Zalaegerszeg
  • Vizi Péter amatőrcsillagász, Szentendre
  • SkyGrót Amatőrcsillagászati Baráti Társaság, Zalaszentgrót

A fenti lista reményeink szerint még messze nem teljes, a következő hetekben ugyanis számos csillagvizsgálóval és csillagászati csoporttal fog bővülni a programsorozat. Továbbá várjuk mindazok jelentkezését, akik közelebb szeretnék hozni a csillagok és bolygók világát az érdeklődőkhöz. Ha rendelkezel távcsővel és szívesen osztanád meg az élményedet másokkal, töltsd ki az adatbekérő űrlapot ezen a linken vagy írj a csillagokalatt”mcse.hu email címre.

A Ruszkai Ákos által Gyál határába szervezett távcsöves bemutatóját több mint ötvenen keresték fel a késői órákban.

Ha szeretnél többet megtudni a programokról, érdemes ellátogatni az Egy hét a csillagok alatt 2022 Facebook-eseményére ahol már elérhetőek az egyes bemutatóhelyszínek által kínált programok; a kezdeményezés oldalát követve pedig további hasznos tippeket, információkat találhattok majd.

A Kaptárkő Egyesület szervezésében a Bükk sötét égboltja alatt is lehetett közösségileg hullócsillagokra vadászni. (Forrás: Novák Richárd)