Egy Hét a Csillagok Alatt 2022

Idén augusztusban ismételten várunk mindenkit a csillagos ég alatt, hogy együtt fedezzük fel az éjszakai égbolt csodáit.

A csillagászat páratlanul szerencsés tudományterület: értő művelői ugyanis rendkívüli látványosságok sokaságán keresztül tudják közelebb hozni az űr világát az erre fogékonyak számára. Augusztus második teljes hetében különösen jó alkalom nyílik arra, hogy részesei legyünk ennek ennek az élménynek, ugyanis nem csak a Hold és az óriásbolygók, de szemet gyönyörködtető mélyég-objektumok, és a Perseidák hullócsillagzápora is színesítik majd az éjszakai égboltot.

Ilyen remek időszakokban amatőrök és profik egyaránt távcsövet ragadnak, hogy saját maguk vizsgálhassák a csillagos égboltot vagy, amennyiben lehetséges, mások számára is megmutathassák azt. A számos kisebb-nagyobb rendezvény rendre sokakat mozgat meg a helyi csillagvizsgálókban. A tapasztalat ugyanakkor azt mutatja, hogy sokakhoz sajnos el sem jut ezen események híre, pedig igény lenne a csillagászati élményekre. Ebből az okból kifolyólag idén másodjára szervezzük meg az országos kampányt, amelynek címe Egy Hét a Csillagok Alatt“.

A kezdeményezés fő célja, hogy minél többen élhessék át a csillagászati megfigyelések élményét.

Lézeres csillagképtúra a tavalyi rendezvény során, a nagyszénási Kiss György Csillagda előtt.

Tavaly nyáron második alkalommal szerveztük meg az Egy Hét a Csillagok Alatt programsorozatot és az eredmény felülmúlta minden várakozásunkat: a nyolc éjszaka folyamán országszerte több mint ötven helyszínen várták csillagászati bemutatók az érdeklődőket és közel tízezren tapasztalhatták meg elsőkézből a csillagászati megfigyelések élményét.

A következő hetekben újra egy programsorozatba gyűjtjük össze az említett hét folyamán megrendezésre kerülő csillagászati eseményeket, hogy aztán minél szélesebb körhöz juttathassuk el ezek hírét. Az egyes programokról pedig itt a Csillagvizsgáló Blogon kedvcsinálókat is olvashattok majd, Ilyen módon remélhetőleg olyanokat is ki tudunk csalogatni a csillagos égbolt alá, akiket egyébként nem érnek el a tudománynépszerűsítő események — vagy éppen olyanok kapnak kedvet a közösségi csillagászkodáshoz, akik eddig egyedül szemlélték a csillagokat.

Gyűlik a tömeg a 2021-es mezőberényi távcsöves bemutatóhoz. (Forrás: Szabó Álmos)

Augusztus 5 és 14. között tehát csillagvizsgálók és amatőrcsillagászok, egyesületek és szakkörök országszerte várják majd programjaikkal az érdeklődőket a csillagos ég alatt. A kezdeményezéshez eddig csatlakozott bemutatóhelyszínek:

• A3 (Apor Amateur Astronomy) csoport, Győrújbarát
  • TIT Posztoczky Károly Csillagvizsgáló, Tata
  • Vizi Péter amatőrcsillagász, Szentendre
  • Zalaszentgróti Amatőrcsillagászati Baráti Társaság, Zalaszentgrót

[Feltöltés alatt]

A Ruszkai Ákos által Gyál határába szervezett távcsöves bemutatóját több mint ötvenen keresték fel a késői órákban.

A fenti lista reményeink szerint még messze nem teljes, a következő hetekben ugyanis számos csillagvizsgálóval és csillagászati csoporttal fog bővülni a programsorozat. Továbbá várjuk mindazok jelentkezését, akik közelebb szeretnék hozni a csillagok és bolygók világát az érdeklődőkhöz. Ha rendelkezel távcsővel és szívesen osztanád meg az élményedet másokkal, töltsd ki az adatbekérő űrlapot ezen a linken vagy írj a csillagokalatt”mcse.hu email címre.

Ha szeretnél többet megtudni a programokról, érdemes ellátogatni az Egy hét a csillagok alatt 2022 Facebook-eseményére ahol hamarosan elérhetőek lesznek az egyes bemutatóhelyszínek által kínált programok; a kezdeményezés oldalát követve pedig további hasznos tippeket, információkat találhattok majd.

A Kaptárkő Egyesület szervezésében a Bükk sötét égboltja alatt is lehetett közösségileg hullócsillagokra vadászni. (Forrás: Nagy Richárd)