Nyitva tartás | MCSE
  • Kiadványaink

• Fórum

• Médiatár

• RSS Csillagászat.Hu

• Folyékony óceán rejtőzhet a Pluto jeges felszíne alatt 2016. szeptember 26, hétfő
      A Pluto hatalmas kráterét létrehozó becsapódás modellezésével egy kutatócsoport új becslést adott a törpebolygó jeges felszíne alatt feltételezett folyékony óceán vizének vastagságára. Már tavaly, a NASA New Horizons űrszondájának Pluto melletti elrepülésekor, az első visszaküldött adatok alapján felmerült, hogy a
      Kovács József
    • Félárnyékos holdfogyatkozás 2016. szeptember 25, vasárnap
      2016. szeptember 16-án félárnyékos holdfogyatkozásnak lehettek szemtanúi azok, akik a holdkelte utáni órákban figyelték égi kísérőnket. A Hold bolygónk félárnyékán haladt keresztül, ezért a fényességcsökkenés egy teljes fogyatkozáséhoz képest kevésbé volt feltűnő, de a holdperem elsötétedése így is érdekes látványt
    • Mennyire lehet változatlan egy változócsillag? 2016. szeptember 21, szerda
      Magyar kutatók egy vörös törpecsillag megfigyelései alapján arra jutottak, hogy a stabil mágneses tér még nem tesz unalmassá egy égitestet, sőt. A gyorsan forgó, mágnesesen aktív csillagok hálás célpontok csillagászati szempontból: igen aktívak és a hideg foltokkal borított felszín szerkezete
      Vida Krisztián
    • Minden korábbinál részletesebb felvételek egy üstökös széteséséről 2016. szeptember 20, kedd
      A Hubble-űrtávcső napokban közzétett felvételei minden korábbinál részletesebb betekintést nyújtanak egy szétesett üstökösmag életébe, ahol a töredékek mozgása egyenként is nyomon követhető. Az üstökösök magja valójában egy parányi, törékeny, jeges-poros kis égitest, amely a Nap körül kering. A legújabb kutatások szerint
      Tóth Imre-Sárneczky Krisztián
    • A leggyorsabb csillag 2016. szeptember 18, vasárnap
      Száz évvel ezelőtt fedezte fel Edward Emerson Barnard amerikai csillagász a legnagyobb sajátmozgású csillagot az Ophiuchus csillagképben. A Nyílcsillag már néhány év alatt is jelentősen megváltoztatja égi helyzetét. Kocsis Antal, Balatonfűzfő A nagy sajátmozgású csillagokat két szempont miatt érdemes vizsgálni.
    • A Pluto festi vörösre a legnagyobb holdját 2016. szeptember 16, péntek
      Egy évvel a New Horizons átrepülése után a kutatók rájöttek, hogy miért vörös a Pluto legnagyobb holdjának, a Charonnak a sarki régiója az űreszköz történelmi jelentőségű felvételein. A NASA New Horizons űrszondája majdnem egy évtizednyi utazás után 2015 július közepén
      Kovács József
    • 31 tonnás vasmeteoritot találtak Argentínában 2016. szeptember 14, szerda
      Nagytömegű, mondhatni XXXL méretű vasmeteoritot fedezett fel Carlos Ariel Cerrutti és Mario Ariel Vesconi, a chacói Csillagászati Társaság két tagja. A szeptember elején talált 30,9 tonnás példányt szisztematikus keresés eredményeként, vélhetően speciális mélykeresős fémdetektor segítségével fedezték fel kb. 5 m
      Kereszty Zsolt
    • Csillagászati szakkörök indulnak a Polaris Csillagvizsgálóban 2016. szeptember 13, kedd
      Szeptember folyamán négy különböző szakkört indít az óbudai Polaris Csillagvizsgáló - minden korosztály számára. bővebben →
      Magyar Csillagászati Egyesület
    • A kilencedik bolygó keresése közben nagyon távoli új objektumokat találtak 2016. szeptember 12, hétfő
      A Naprendszer feltételezett kilencedik bolygójának keresése közben amerikai csillagászok nagy földi távcsövekkel különleges égitesteket fedeztek fel. A Naprendszer feltételezett kilencedik bolygójának keresése közben amerikai csillagászok 4 és 6,5 méteres nagy földi teleszkópokkal több, nagyon távoli objektumot találtak, amelyek a Nap
      Tóth Imre
    • Merkur, az 1865. évi planéta 2016. szeptember 11, vasárnap
      Ugy tapasztaltam, hogy népünk egy része még mindig az uralkodó planétákra épít, tőlök remél vagy tőlök tart; a letűnt nyomasztó évek­ben nem egyszer hallám a termés mostohaságát az uralkodó bolygónak tulajdoníttatni. Az a kérdés: lehet-e annak befolyása földünkre és időjárásunkra?
      Csillagászattörténet Rovat

Nyitva tartás

Címünk: 1037 Budapest, Laborc u. 2/c. (Óbudai Szabadidőpark)

E-mail: polaris@mcse.hu
Telefon: 06-1-240-7708, 06-30-513-7009

Távcsöves bemutató (derült idő esetén): kedd, csütörtök, szombat 20:30-22:30 között.

Polaris bolt, ügyintézés: 18:00-22:00 között, borult idő esetén kérjük, a 06-1-240-7708 számon érdeklődjenek.

Az égbolt aktuális állapota a Polaris Csillagvizsgáló felett (északnyugati irány, bal sarokban a kupola)

Tisztelt Látogatóink! Az esti távcsöves bemutatók során – intézményünk jellegéből fakadóan – csak a legszükségesebb irányfények világítanak a kupolában, és a többi helyiségben is csökkentett világítást alkalmazunk. Kérjük, hívják fel gyermekeik figyelmét arra, hogy a kivilágítatlan észlelőteraszon ne szaladgáljanak, mivel ez rendkívül balesetveszélyes, továbbá a szaladgálás zavarja a távcsöves megfigyeléseket is.

Az óbudai Polaris Csillagvizsgáló a Magyar Csillagászati Egyesület önkénteseinek köszönhetően fogadhatja az érdeklődőket. Kérjük, támogassa Ön is tevékenységünket önkéntes munkával, tagdíjával, adományaival vagy az SZJA 1%-ával!

Belépődíj: felnőtteknek 1000 Ft, diákoknak, nyugdíjasoknak, pedagógusoknak: 600 Ft. MCSE-tagok számára valamennyi programunk ingyenes. Az esti nyitva tartási időben egyéni látogatóknak nem szükséges bejelentkezniük. A bemutatás folyamatosan tart, ahhoz bármikor lehet csatlakozni.

MCSE-tagság ezeken az időpontokon kívül is intézhető, előzetes egyeztetéssel.

Csoportok: Előzetes bejelentkezéssel, minimális csoportlétszám 15 fő, maximális létszám 30 fő. Iskolai csoportok esetén a kísérő tanár számára ingyenes. A csoportos látogatás időtartama max. másfél óra.

Szakkörök: gyermekszakkör szerdánként 17 órakor (8-12 évesek), ifjúsági szakkör csütörtökönként 18 órakor (13-19 évesek), észlelőszakkör (minden korosztály számára) havonta egyszer, szombati napon. Asztrofotós szakkör teleholdhoz közel eső péntek estéken. Bővebben l. a Naptár szekcióban.

Távcsöves bemutatást csak derült idő esetén tudunk tartani. Ha lakhelyéről nem sikerül az égbolt állapotát egyértelműen megállapítani, hívja a csillagvizsgálót sötétedés előtt egy-két órával. A távcsöves bemutatás mellett egyéb, aktuális programjaink a főoldal Naptár szekciójában találhatók.

Polaris Csillagvizsgáló nagyobb térképen való megjelenítése

Az Óbudai Szabadidőpark térképén 14-es szám jelöli a Polaris Csillagvizsgálót. Bejárat a Laborc utca felől!

A csillagvizsgáló a Laborc utcában, az 1-es, 17-es, 19-es, 41-es villamos óbudai végállomásától pár perc sétára található. Autóval érkezőknek 10-es főúton kifelé haladva a Bécsi úti villamos-végállomás elhagyása utáni első lámpás kereszteződésnél (közvetlenül a benzinkút előtt), a belső sávba sorolva balra kell kanyarodni a hegyoldal irányába. A tömegközlekedéssel érkezők az említett villamosok mellett a 160-as, 260-as és 218-as buszokat vehetik igénybe. A város felől a Bécsi út (Vörösvári út) megállónál, Solymár felől pedig a Laborc utca megállónál kell leszállni. Részletes menetrend a BKV honlapján található.