Prágai kirándulásom csillagászati vonatkozásai

Megtekintettük az Ungelt-udvart, a Tyn-templomot, valamint több látnivalót de csillagászati szempontból számomra
a híres prágai csillagászati óra, az Orloj volt a legérdekesebb. Az idegenvezető az óra működéséről (természetesen) mit sem mondott, az órát díszítő szobrokról azonban részletesen beszámolt: minden órában az ablakokban végigvonul a tizenkét
apostol, miközben a csontváz a harangot, a vele szemben lévő szobor pedig a pénzeszsákot rázza. Ezt a jelenetet többször is volt alkalmam megtekinteni. Visszatérve az óra működésére, első ránézésre bonyolult szerkezetnek tűnik, de valójában egyszerű a működése. Az óráról le lehet olvasni a pontos időt és dátumot is. A Nap és a Hold szimbólum mutatja központi csillagunk, valamint kísérőnk horizont feletti, illetve alatti elhelyezkedését. Ezek pozícióját az állatövi kerék biztosítja, mutatva, hogy a Nap éppen mely csillagképben jár.

Az idegenvezetőnek  mindezt elmondtam, aki – látván, hogy csillagászattal foglalkozom – azt ajánlotta,
hogy látogassam meg a prágai csillagvizsgálót. Erre másnap került sor. Rajtam kívül még két személy jött el érdeklődés szintjén. A jegypénztár mellett rögtön a Naprendszer bolygóiról egy-két kép, s napfogyatkozás-felvételek – köztük az
1999. augusztus 11-i – köszöntöttek. A folyosón régi távcsövek, teleszkópok, különféle csillagászati műszerek kaptak helyet. A falon hatalmas fekete-fehér Tejút-kép volt látható. Az egyik ablaknál a kedves érdeklődő megtanulhatta,
hogy miként halad a fény – pontosabban itt lézer – a különböző optikai rendszereken keresztül.
Ezt követően a két kupola alatt rejtőző teleszkópokat tekintettük meg. Az egyiket CCD-s észlelésekre, napmegfigyelésekre használják, míg a másikat – melynek átmérője 35 cm – vizuális mély-egezésre, bolygóészlelésre. A kupola falain az ezen távcsövekkel készült képek mellett az Űrtávcső felvételei is megtalálhatók voltak. A bemutatótávcsövet egy távoli torony – légvonalban kb. 500 méter – lámpájának 300-szoros nagyításával tesztelhettük le. (A bemutatótávcső a 35 cm-es teleszkóp volt.) A csillagvizsgálóban bő másfél órát töltöttünk, majd elindultunk megkeresni a többieket. A prágai út során természetesen ezek a csillagászati vonatkozású helyek tetszettek a legjobban. Ha valaki arra jár, feltétlenül keresse fel őket!