Észlelőtábor a Vigyázó-hegységben | MCSE

• Fórum

• Médiatár

• RSS Csillagászat.Hu

• Félárnyékos holdfogyatkozás 2016. szeptember 25, vasárnap
      2016. szeptember 16-án félárnyékos holdfogyatkozásnak lehettek szemtanúi azok, akik a holdkelte utáni órákban figyelték égi kísérőnket. A Hold bolygónk félárnyékán haladt keresztül, ezért a fényességcsökkenés egy teljes fogyatkozáséhoz képest kevésbé volt feltűnő, de a holdperem elsötétedése így is érdekes látványt
    • Mennyire lehet változatlan egy változócsillag? 2016. szeptember 21, szerda
      Magyar kutatók egy vörös törpecsillag megfigyelései alapján arra jutottak, hogy a stabil mágneses tér még nem tesz unalmassá egy égitestet, sőt. A gyorsan forgó, mágnesesen aktív csillagok hálás célpontok csillagászati szempontból: igen aktívak és a hideg foltokkal borított felszín szerkezete
      Vida Krisztián
    • Minden korábbinál részletesebb felvételek egy üstökös széteséséről 2016. szeptember 20, kedd
      A Hubble-űrtávcső napokban közzétett felvételei minden korábbinál részletesebb betekintést nyújtanak egy szétesett üstökösmag életébe, ahol a töredékek mozgása egyenként is nyomon követhető. Az üstökösök magja valójában egy parányi, törékeny, jeges-poros kis égitest, amely a Nap körül kering. A legújabb kutatások szerint
      Tóth Imre-Sárneczky Krisztián
    • A leggyorsabb csillag 2016. szeptember 18, vasárnap
      Száz évvel ezelőtt fedezte fel Edward Emerson Barnard amerikai csillagász a legnagyobb sajátmozgású csillagot az Ophiuchus csillagképben. A Nyílcsillag már néhány év alatt is jelentősen megváltoztatja égi helyzetét. Kocsis Antal, Balatonfűzfő A nagy sajátmozgású csillagokat két szempont miatt érdemes vizsgálni.
    • A Pluto festi vörösre a legnagyobb holdját 2016. szeptember 16, péntek
      Egy évvel a New Horizons átrepülése után a kutatók rájöttek, hogy miért vörös a Pluto legnagyobb holdjának, a Charonnak a sarki régiója az űreszköz történelmi jelentőségű felvételein. A NASA New Horizons űrszondája majdnem egy évtizednyi utazás után 2015 július közepén
      Kovács József
    • 31 tonnás vasmeteoritot találtak Argentínában 2016. szeptember 14, szerda
      Nagytömegű, mondhatni XXXL méretű vasmeteoritot fedezett fel Carlos Ariel Cerrutti és Mario Ariel Vesconi, a chacói Csillagászati Társaság két tagja. A szeptember elején talált 30,9 tonnás példányt szisztematikus keresés eredményeként, vélhetően speciális mélykeresős fémdetektor segítségével fedezték fel kb. 5 m
      Kereszty Zsolt
    • Csillagászati szakkörök indulnak a Polaris Csillagvizsgálóban 2016. szeptember 13, kedd
      Szeptember folyamán négy különböző szakkört indít az óbudai Polaris Csillagvizsgáló - minden korosztály számára. bővebben →
      Magyar Csillagászati Egyesület
    • A kilencedik bolygó keresése közben nagyon távoli új objektumokat találtak 2016. szeptember 12, hétfő
      A Naprendszer feltételezett kilencedik bolygójának keresése közben amerikai csillagászok nagy földi távcsövekkel különleges égitesteket fedeztek fel. A Naprendszer feltételezett kilencedik bolygójának keresése közben amerikai csillagászok 4 és 6,5 méteres nagy földi teleszkópokkal több, nagyon távoli objektumot találtak, amelyek a Nap
      Tóth Imre
    • Merkur, az 1865. évi planéta 2016. szeptember 11, vasárnap
      Ugy tapasztaltam, hogy népünk egy része még mindig az uralkodó planétákra épít, tőlök remél vagy tőlök tart; a letűnt nyomasztó évek­ben nem egyszer hallám a termés mostohaságát az uralkodó bolygónak tulajdoníttatni. Az a kérdés: lehet-e annak befolyása földünkre és időjárásunkra?
      Csillagászattörténet Rovat
    • Planetáris köd a Zselicből 2016. szeptember 11, vasárnap
      Az M27 az északi égbolt leglátványosabb planetáris köde. Feltárja a Súlyzó köd rejtett szépségeit! Csőke Marcell és Feltóti Péter, Zselic Idén augusztus elején egy év után ismét sikerült közös képet készítenünk. Ezúttal is kemény fába vágtuk a fejszénket, és célpontul a Messier

Észlelőtábor a Vigyázó-hegységben

A nagyváradi Meridian Zero csillagászklub augusztus 10-14. között
rendezi meg az első észlelőtábort a Vigyázó-hegységben (Vlegyásza,
Vlădeasa).

A tábornak az 1430 méter magasságban lévő, 30 férőhelyes Vlădeasa turistaház ad otthont. Az észlelőhely a Nyugati-Kárpátok egy fényszennyezettségtől érintetlen területén helyezkedik el. A tábor egyik fő látványossága az akkor esedékes Perseida maximum, melynek megfigyelését a Hold viszonylag nagy fázisa a magasságnak és remek égnek köszönhetően kevésbé fogja zavarni.

Észlelési körülmények: 360 fokos kilátás, a fényszennyezés teljes hiánya, 7 magnitúdó fölötti határmagnitúdó.

A turistaház:

- 30 férőhely: 8, 13 és 3 db 3 ágyas szobában
- meleg víz, 4 WC, 4 zuhanyzó
- ebédlő
- tiszta ágynemű
- 220 V-os hálózati feszültség
- fűtési lehetőség
- az egyetlen közeli fényforrás a ház udvarára irányuló lámpa, amelyet a tábor idejére lekapcsolnak

Megközelíthetőség:

- a helyszín megközelíthető szinte bármilyen autóval
- az E60-as országúton Kolozsvár irányába haladva, Poieni után jobbra letérve, Rogojel faluig rendes út, onnan erdei út (8 km)
- vonattal ‘halta Bologa’ megállóig (15 km a helyszíntől)

Étkezés
- reggeli, ebéd, vacsora készítését vállalja a turistaházat vezető hölgy, a résztvevők számától függetlenül

Időtöltési lehetőségek:
- túrázás a környéken (van a közelben egy 1836 m-es hegycsúcs)
- tollaslabda, frisbie
- szocializálódás

Irányár:
-1100 Ft 15 lei/fő/éjszaka, a szállásért
-azok számára, akik napi három fogást igényelnek, kb. 2300 Ft-ba (32 lei) jön ki, de igényelhetőek külön-külön is a fogások, a pontos árak a következő hetekben derülnek ki.

A tábor ideje alatt lehetőség lesz ingyenes sátrazásra a turistaház mellett.

Ez lesz az első ilyen jellegű, határokon átívelő, többnyelvű észlelőtábor a környéken, melynek remélhetőleg folytatása is lesz a következő években. Mivel a résztvevők között magyar és román anyanyelvűek is lesznek, ajánlott (de nem feltétel) az angol nyelv alap szintű ismerete, a könnyebb kommunikáció érdekében.

Jelentkezés a táborra: Vesselényi Tibor címén