Csillagászat amatőr szemmel | MCSE

Csillagászat amatőr szemmel

A bicskei Petőfi Művelődési Központban 2060 Bicske, Kossuth tér 20.) május 15-én (csütörtök), 18 órakor nyitják meg tagtársaink közös asztrofotós kiállítását. Bajmóczy György és Czinder Gábor tárlatát Horvai Ferenc csillagász, a Nagy Károly Csillagászati Közhasznú Alapítvány elnöke nyitja meg.

Távcsővásárlástól az asztrofotós kiállításig

Tisztelt Olvasó, Bajmóczy György és Czinder Gábor asztrofotós kiállítására invitálunk!

Bajmóczy György: „2009 óta foglalkozom csillagászattal. A távcsőbe pillantva számomra az ismeretlen világ felfedezése, megismerése felejthetetlen élményt jelentett. A digitális technika fejlődésével mindenki számára elérhetővé vált a csillagászati képrögzítés, így én is elkezdtem megörökíteni a távcsőben látottakat. A Magyar Csillagászati Egyesület tagjaként elsősorban Nap, bolygó és kettőscsillag megfigyeléseket végzek.”

20140420-szolargraf-bajmoczy

20140220-nap-ha-bajmoczy

Czinder Gábor: „…azelőtt is volt egy-egy távcsövem, de valójában 2007 február környékén kezdődött az igazi „őrület”. Mindenféle szándék nélkül, céltalan égi fürkészés alkalmával, véletlenül találtam rá a Szaturnuszra. Eleinte nem hittem a szememnek, szinte megbabonázott, azóta érdekel behatóbban a csillagászat. Mint megannyi dolgot, ezeket az élményeimet is szerettem volna lencsevégre kapni, így elhatároztam, hogy megpróbálom lefotózni a látottakat. Leginkább a mélyég felvételek vonzanak. Azóta a felszerelésem jelentősen bővült, a technikai tudásom is fejlődött. Célom, hogy másoknak is megmutassam, milyen szépségek rejlenek a természetben, a csillagászatban. 2008 óta magam is MCSE tag vagyok.”

20140420-ori-czinder

20140420-bicskei-csillagvizsgalo

Tehát látszik, hogy egymástól függetlenül kezdtünk el foglalkozni a csillagászattal. Csak később találkoztunk össze, ismerkedtünk meg egymással. Ennek már több éve. Gyuri Bicskén él, jellemzően ott is fotóz, én pedig Szárligeten lakom, legtöbbször itt készítem a felvételeimet. Hamar kiderült, hogy ugyan más szakterület érdekel bennünket, de a megvalósítás terén hasonló ötleteink, elképzeléseink vannak. Azóta rengeteg közös projekten vagyunk túl, például a méltán híres 2012-es Vénusz átvonulás a Nap előtt (http://www.youtube.com/watch?v=JLALWFomcgs), vagy a szintén 2012-es Jupiter – Hold fedés (http://www.youtube.com/watch?v=bcfc6tgGUr8), de muszáj megemlíteni a szolárgráfos munkáinkat is, amelyet a www.solargraphy.hu oldalon lehet megtekinteni. Ezeket közösen, saját anyagi lehetőségeinkből finanszírozzuk.

E néhány év alatt olyan mennyiségű számunkra értékelhető felvétel született, amely előbb-utóbb indokolttá tette, hogy egy kiállítás gyanánt megmutassuk a közönségnek is. A kiállítás ötlete valójában Gyuritól származik, noha nekem már volt önálló kiállításom Tatabányán. Képeinken többféle technikai megvalósítással találkozhatunk.

1., Szolárgráf technika. Nem igényel semmilyen fotós felszerelést. Egy házilag elkészíthető eszköz segít a kép létrejöttében. Egy belül feketére festett csőben fényérzékeny fotópapír van elhelyezve, és egy tűszúrásnyi lyukon jut be a fény (sokszor hónapokon át). Tulajdonképpen a jól ismert Camera Obscura jelensége. Az is jól megfigyelhető, adott napon nagyjából mikor sütött a Nap.

2., „Csillaghúzós” képek. Impozáns helyszín, egy egyszerű fotóállvány, és jó fényképezőgép kell a készítéshez. A teljes expozícós idő általában 1-2 óra. Kiválóan érzékeltethető a Föld forgása, ezáltal a csillagok látszólagos mozgása.

3., Bolygók, Hold, kettőscsillagok. Nagy nagyítást adó távcsőre, szűrőkre, speciális kamerára van szükség.

4., Nap  képek. Speciális távcsövet, szűrőt igénylő kategória. A képrögzítés akár átlagos fényképezőgéppel is lehetséges.

5., „Mélyég” fotók. Fényerős távcső, az égbolt látszólagos elfordulását követő komoly mechanika, melyet a fényképezés ideje alatt egy számítógép vezérel, speciálisan átalakított érzékeny fényképezőgép nyújt segítséget.

Szeretnénk egy kis ízelítőt adni az éjszaka felettünk pislákoló csillagok világáról. Képeinket bátran ajánljuk mindazoknak, akiket érdekel a csillagok titokzatos világa.

A kiállítást életkortól függetlenül mindenki számára ajánljuk.

Ajánlott weboldalak: