206. Nowinszky László szerk.: A fénycsapdázás kézikönyve

{mosimage}

Prof. dr. habil. Nowinszky László a Berzsenyi Dániel Főiskola (9701. Szombathely, Karolyi Gáspár tér 4.) Technika Tanszékén tanít (nlaszlo@fs2.bdtf.hu) a fénycsapdás rovargyűjtés témakörében több könyvet adott ki az utóbbi években, melyeket rendre volt szerencsém ismertetnem, és minden (az éjszakai pillangókra vonatkozó) poénomat sikerült is elpufogtatnom.

Ám ez meg komolyabb mű: meg az eddigieknél is összefoglalóbb, szélesebb körű, magas színvonalú enciklopédiája, sőt tankönyve a fénycsapdázás rejtelmeinek. A résztanulmányok bemutatják a téma történetét, a rovarok tájékozódásának elméletét, a fénycsapdák műszaki megoldásait, a kiértékelés matematikai módszereit, az abiotikus és biotikus környezeti tényezők hatásait, stb.

Ebből nekünk érdekes: milyen csillagaszati tényezők módosítják az éjszaka repülő rovarainak útját, viselkedését, gyakoriságát. Van éppen elég: a naptevékenység, a gravitációs potenciál, az interplanetáris mágneses tér, a kozmikus sugárzás, a foldmágneses térerő, az alkonyati fényhatások, az ég polarizációs jelenségei, és az éji sötétség nagy ellenfele: a Hold fénye. A könyv sok évre visszamenően megvizsgálja, ezen hatások és a csapdába esett rovarok összefüggését.

Új, és nagyon érdekes “A fényszennyezés” című fejezet! Nemcsak a csillagászokat zavarja az ember okozta mesterséges (és nagyreszt felesleges) fény szennye. Az élővilágot is megbolondítja, így az éjszakai rovarokat is. Az évmilliók alatt kialakult ritmusukat, mozgásukat, élőhelyeik nyugalmat teszi tönkre, vagy legalábbis zavarja, téríti, bolygatja.