Égi kalendárium: 2024. május

A májusi égről “eltűnnek” a bolygók, legalábbis nehezen, a Naphoz közel észlelhetők. Kárpótlást nyújthat az éta Aquaridák meteorraj hajnali produkciója május 5/6-án, a Hold-Antares együttállás, és ki tudja, hátha épp most fog kitörni a T Coronae Borealis, hogy néhány napra átformája az Északi Korona csillagképet.

Merkúr: Megfigyelésre igen kedvezőtlen helyzetben van. Mivel a lapos szögben látszó ekliptika alatt tartózkodik, a hónap nagyobb részében alig háromnegyed órával kel a Nap előtt. 9-én van legnagyobb nyugati kitérésben, 26,4°-ra a Naptól. Elszánt észlelők napkelte előtt kereshetik a keleti látóhatár felett. 31-én már csak fél órával kel korábban, mint a Nap, így elvész annak fényében.
Vénusz: A Nap közelsége miatt nem figyelhető meg. Fényessége –3,9 magnitúdó, átmérője 9,8”-ről 9,6”-re csökken, fázisa 0,99-ról 0,999-re nő.
Mars: Előretartó mozgást végez a Pisces, 9-től a Cet, majd 13-tól ismét a Pisces csillagképben. Hajnalban kel, napkelte előtt kereshető a keleti ég alján. Láthatósága egyre javul, a hónap végén már két órával kel a Nap előtt. Vöröses fénye megkönnyíti azonosítását. Fényessége 1,2 magnitúdóról 1,1 magnitúdóra, látszó átmérője 4,7”-ről 5,0”-re nő.
Jupiter: Előretartó mozgást végez a Taurus csillagképben. A Nap közelsége miatt nem figyelhető meg. 18-án együttállásban van a Nappal. Fényessége –2,0 magnitúdó, átmérője 33”.
Szaturnusz: Az Aquarius csillagképben figyelhető meg, előretartó mozgása a hónap végén lassulni kezd. Kora hajnalban figyelhető meg, alacsonyan a délkeleti égen. Fényessége 1,0 magnitúdó, átmérője 17”.
Uránusz: Előretartó mozgást végez az Aries, majd 23-ától a csillagképben. 13-án együttállásban van a Nappal. A hónap során nem figyelhető meg.
Neptunusz: Hajnalban kel. A szürkületben kereshető a Pisces csillagképben, a délkeleti látóhatár közelében. Előretartó mozgása a hónap végén lassulni kezd.

Búcsú a Jupitertől. Május bolygókban szegény hónapnak ígérkezik, elbúcsúzhatunk az óriás Jupitertől is. Egyelőre az idei láthatóság utolsó feltöltött Jupiter-észlelése Molnár Attilától származik, aki március 5-én örökítette meg az óriásbolygót 150/1800-as Makszutov-Cassegrain-távcsövével. https://eszlelesek.mcse.hu/open.php?obsid=108100

Éta Aquaridák (031 ETA) meteorraj
Maximuma: május 5/6.
Aktív: április 19. és május 28. között
A raj részletes adatai: radiáns: =338°, =–1° ; ZHR=50 ; r=2,4, sebesség: 65,5 km/s, gyorsak
Szülőégitest: 1P/Halley-üstökös
Igen intenzív raj, de Magyarországról a radiáns alacsony helyzete következtében csak közepes erősségű. A radiáns éjjel 2 óra után kel, ezért csak közvetlenül hajnal előtt látható óránként 10–30 meteor. A maximum körüli héten nő meg az aktivitása. Az Aquarida-meteorok gyorsak, gyakran húznak nyomot, de kevés közöttük a tűzgömb. A közelgő újhold (május 8.) miatt a Hold csak minimálisan zavar.

Denis Vida hívta fel a figyelmet arra, hogy 2024.05.05-én várható az éta Aquaridák nagy kitörése, amelynek láthatósága az amerikai kontinensen kedvező.

Hold–Antares-együttállás
Május 24. 00:30 UT. A telihold keleti pereme 1,4°-ra a tőle keletre lévő Antarestől (α Sco), miközben a σ Scorpii kísérőnk északi peremétől 49’-re lesz. A Hold elfedi az M4 gömbhalmazt, de az óriási fényességkülönbség miatt ez sajnos nem lesz látható. A fedés legnagyobb fázisában, 01:30 UT-kor a gömbhalmaz magja is a Hold mögött lesz. Esetleg fotózással, a holdkorong kitakarásával lehet megörökíteni a különleges eseményt. Ezt azonban az is hátráltatja, hogy égi kísérőnk 00:30 UT-kor már csak 12–13 fokos magasságban látszik.

Oppozícióban a (2) Pallas
A kettes számú kisbolygót az „égi rendőrség” egyik tagja, Heinrich Olbers fedezte fel 1802. március 28-án, miközben a Ceres égi mozgását követte. A fő kisbolygóövhöz tartozó égitest a harmadik legnagyobb aszteroida, átlagos átmérője valamivel nagyobb, mint 500 km. Keringési ideje 4,6 év, pályája meglehetősen lapult, excentricitása 0,23. Ami igazán különlegessé teszi, jelentős, 35°- os inklinációja, aminek eredményeként az ekliptikától igen nagy távolságra is eljuthat. Ilyen különleges égi helyzet következett be 2022. október 9, én, amikor a Siriustól 8,5 ívperccel délnyugatra volt észlelhető, az ekliptikától 30 fokkal délre! Idei oppozíciója május 19-én következik be, 9,1 magnitúdós fényességnél. Ezúttal is az ekliptikától távol fog járni, a Hercules területén, de júniusban a Corona Borealisba is „ellátogat”.

A (2) Pallas 2024-es égi útja.

A T Coronae Borealisra várva
A közönséges nóvakitörések, bár igen jelentős energiakibocsátással járnak, nem semmisítik meg az abban részt vevő fehér törpét, így a kísérő vörös óriás komponensről továbbra is történik anyagáramlás, akár több ezer-tízezer éves időskálán újabb és újabb nóvarobbanásokat produkálva.

A visszatérő (rekurrens, NR típusú) nóvák egy speciális alcsoportját képezik a nóvaszerű objektumoknak, és mindössze kb. egy tucat képviselőjük ismert. Esetükben a nóvakitöréshez szükséges hidrogéntöbblet „begyűjtése” emberi léptékkel mérhető, száz évnél is rövidebb idő alatt történik.

Az amatőrcsillagászok, kivált a változóészlelők számára az egyik legjobban várt égi esemény egy-egy szabadszemes visszatérő nóva újabb, legtöbbünk életében csupán egyszer látható kitörése. Különösen, ha az olyan kivételes helyen található, mint a T Coronae Borealis, aminek felfénylésenapokra átrajzolhat egy jellegzetes csillagképet, ékes bizonyítékát adva az égbolt változékonyságának és a csillagok dinamikus fejlődésének.

Az óraműpontossággal kiszámítható geometriai (pl.fedési-) és a többé-kevésbé szabályosan pulzáló változókkal szemben a kataklizmikus változók kitörései jórészt előrejelezhetetlenek. A nóvaszerű kitöréseket produkáló szoros kettős rendszerek tömegátadási mechanizmusát bár jól ismerjük, csupán tapasztalati úton, korábbi kitöréseik során tanúsított viselkedésük alapján jósolhatjuk meg a következő kataklizma vélhető időpontját.

Az eddig mindössze két alkalommal, 1866-ban és 1946-ban kitört T Coronae Borealis esetén ilyen előjel lehet a 2006 óta tartó viszonylag fényesebb állapota, amely az 1946-os kitörést is megelőzte (és amely a kitörést követő még további 9 évig fennmaradt). További, korábban megfigyelt jelenség a kitörést közvetlenül megelőző „lemerülés”, amikor az akkréció során a vörös kísérőről a fehér törpe komponensre tartó anyagáram hirtelen lecsökken, ezáltal a csillag a megszokott 10 magnitúdó körüli fényességről 11m-ig halványodik. Bradley E. Schaefer, a visszatérő nóvák egyik legismertebb kutatója tanulmányában a következő kitörés várható időpontját 2024,2 és 2026,8 közé teszi (erről bővebben a Meteor 2023. áprilisi számában olvashattunk), bár ez akár korábban is bekövetkezhet, 2023 második felétől ugyanis már határozott jelei mutatkoznak a kitörést megelőző lemerülésnek. Az Északi Korona csillagkép féltekénkről egész évben látható, így az év során minden derült éjszakán érdemes egy pillantást vetni rá, vagy akár kis távcsővel nyomon követni a csillag változásait. Mivel a kitörés igen éles, a várhatóan 2-2,5 magnitúdós maximumot követően alig egy-két hétig tart szabadszemes láthatósága, csupán reménykedhetünk, hogy az időjárás nem gátolja meg a kivételes égi jelenség hazai észlelését.

Áprilishoz képest májusra „megfogyatkoztak” azok az égitestek, melyek üstökösre valló aktivitást mutatnak. Vagy már túl messze vannak és „lecsillapodtak”, vagy még nem értek elég közel a Naphoz, hogy kigázosodásuk miatt kómát és csóvát növesszenek, így észrevétlenek is maradhattak – túl halványak és csillagszerűek is. Összesen 24 olyan üstökösről gondoljuk, hogy érdemes megpróbálkozni a fotografikus felkeresésükkel egy 200/800-as tükrös távcsővel. Természetesen kisebb átmérőjű műszerrel ennél még kevesebb a sikerrel kecsegtető vándor, de nem lehetetlen. A 24 között 3 olyan is van, amit vizuálisan akár egy közepes (12-20 cm átmérőjű) távcsővel is sikerrel célba lehet venni. Ezeket szeretnénk mostani ajánlónkban bemutatni.

A tejes lista elérhető a rovatvezetőnél az ustokoseszleles@gmail.com e-mail címen, vagy csatlakozva a Facebook Üstökös (Üstökös | Facebook ) csoporthoz.

13P/Olbers

Majd csak a következő hónap végén következik be a 13P/Olbers üstökös napközelponti átmenete, így aktivitása várhatóan nőni fog. Eközben a Földhöz is egyre közelebb kerül ezért várható látszólagos fényessége a május elejei 9,0 magnitúdóról valószínűleg legalább 1 magnitúdót fog fényesedni. Ezzel pedig már biztosan binokulárral is megfigyelhetővé válik a csillagszerű maggal és viszonylag kondenzált kómával rendelkező kométa. Azonban az üstökös nem csak fizikailag közeledik a Naphoz, hanem látszólagosan is, ezért megfigyelésére napnyugta után, még a teljes sötétség beállta előtt van csak lehetőség. Később ugyanis a vastagabb légrétegeken keresztül jut el csak hozzánk a fénye, ami sokat ront a látványán.

Az üstökös a hónap elején még a Bika (Taurus) csillagképben lesz megtalálható a Bika és a Szekeres (Auriga) nyugati határához közel. Innen indulva gyorsan átlép a Szekeres csillagképbe, melyben északkeleti irányba halad a Hiúz (Lynx) csillagkép irányába.

A hónap során csak egyetlen jelentősebb mélyég objektumhoz kerül közel. Május 21-én elhalad a B 226 (átlátszatlanság: 2; átmérő: 17 ívperc) sötét köd előtt, aminek közvetlen szomszédja a M 36 (fényesség: 6 magnitúdó; átmérő: 10 ívperc) nyílthalmaz. Míg előbbit elég nehezen lehet észrevenni a horizonthoz közeledő üstökös mellett, addig a nyílthalmaz még binokulárokkal is látszik. Így ha ennek a halmaznak a helyét ismerjük, akkor az üstökös is gyorsan meglesz.

A 13P/Olbers égi útja 2024.05.01-31. között, kiemelve a 2024.05.15-i helyzete. A térkép az ingyenesen letölthető Stellarium 0.20.4 verziószámú planetárium szoftverrel készült

2024.04.19. 18:30 (UT) 200/800 Newton + ASI533MM; Gain 101; 18 x 60 s, Dr. Elek Tamás

C/2023 A3 (Tsuchinshan-ATLAS)

A hónap közepéig a Naphoz és a Földhöz is közeledik a C/2023 A3 (Tsuchinshan-ATLAS) üstökös, majd a hónap második felében az égitestek térbeli mozgása miatt a Földtől már távolodni fog. Ennek következtében ugyan fényesedik, de nem a korábbi hónapoknak megfelelő várhatóan 1 magnitúdóval, hanem csak körülbelül 0,5 magnitúdóval. Ezzel a hónap végére a fényessége eléri a 10 magnitúdót és így megfigyelhető lesz már kisebb (5-12 cm) átmérőjű távcsövekkel is. Ráadásul felkeresésére szinte az egész éjszaka rendelkezésünkre fog állni, mert napnyugta körül kel a Szűz (Virgo) csillagképben, ami ilyentájt egész éjszaka látszik. Az üstökös ebben a csillagképben mozog majd nyugati irányba a csillagkép közepétől annak nyugati oldaláig.

Annak ellenére, hogy a Szűz csillagkép tele van galaxisokkal, csak május 11-én az esti órákban kerül közel az első jelentősebb galaxishoz az NGC 4771-hez (fényesség: 12,3 magnitúdó; átmérő: 3,8 x 0,9 ívperc), amit 36 ívpercre délre fog elkerülni. 17-én hajnalban lesz a legközelebb, 15 ívpercre délkeletre az NGC 4581 (fényesség: 12,5 magnitúdó; átmérő: 1,9 x 1,1 ívperc) galaxishoz. Szép látvány lehetne 18-án este az üstökös és az NGC 4536 (fényesség: 10,6 magnitúdó; átmérő: 7,6 x 3,2 ívperc) galaxis együttállása 42 ívperces távolságuk ellenére, ha nem lenne tőlük 5 fokra az első negyeden éppen túljutott Hold. Az üstökös felkeresése nem lehetetlen ezen a napon, de inkább csak a gyakorlott megfigyelőknek ajánljuk. Szerencsésebbek lehetünk május 30-án, amikor a C/2023 A3 (Tsuchinshan-ATLAS), az NGC 4116 (fényesség: 12,0 magnitúdó; átmérő: 3,8 x 2,3 ívperc) és az NGC 4123 (fényesség: 11,4 magnitúdó; átmérő: 4,3 x 3,2 ívperc) galaxis kerülnek egy vonalba egy holdátmérőn (30 ívperc) belül. Egy nappal később, május 31-én hajnalban az NGC 4073 (fényesség: 11,4 magnitúdó; átmérő: 3,2 x 2,3 ívperc) galaxissal fémjelzett csoporttól 38 ívpercre északra lesz megtalálható az üstökös.

A C/2023 A3 (Tsuchinshan-ATLAS) égi útja 2024.05.01-31. között, kiemelve a 2024.05.15-i helyzete. A térkép az ingyenesen letölthető Stellarium 0.20.4 verziószámú planetárium szoftverrel készült

2024.04.25. 19:39 (UT), 250/1000 Newton + ASI533MM; Gain 300; 4 x 60 s, Forgács Attila

C/2021 S3 (PANSTARRS)

Május másodikára cirkumpolárissá válik a C/2021 S3 (PANSTARRS) üstökös, mely mind a Naptól, mind a Földtől távolodik. A csökkenő aktivitása ellenére a hónap elején még 10,0 magnitúdós üstökös fényessége közel 1 magnitúdót fog csökkenni, így a hónap elején felkeresésére vizuálisan még talán a kisebb (5-12 cm) átmérőjű távcső is elegendő, de inkább a nagyobb távcsövek ajánlottak a megpillantásához, annak ellenére, hogy az üstökös elég kicsi kompakt maggal és kómával rendelkezik. Közepes és nagyobb távcsövekkel talán még a rövid csóvája is megfigyelhető.

Az üstökös a hónap során a Hattyú (Cygnus) testének közepétől egyre lassulva mozog északi irányba. Útja végig a Tejút csillagai között vezet, ezért szép látvány lehet, főleg fotografikusan, a csillagokkal teleszórt látómezőben. Szerencsére útja nem vezet el ködös mélyég objektumok közelében, így ha a jelezett helyen ilyet találunk, akkor az nagy valószínűséggel a keresett üstökös lesz. Biztos azonosítása miatt fél-egy óra elteltével ismét keressük fel, és ha a csillagokhoz képest elmozdult, akkor biztosak lehetünk benne, hogy megtaláltuk a C/2021 S3 (PANSTARRS) üstököst.

A C/2021 S3 (PANSTARRS) égi útja 2024.05.01-31. között, kiemelve a 2024.05.15-i helyzete. A térkép az ingyenesen letölthető Stellarium 0.20.4 verziószámú planetárium szoftverrel készült

2024.04.13. 01:40 (UT) 120/600 Refraktor + ASI178MM; Gain 100; 28 x 120 s, Bánfalvy Zoltán

Aki pedig csak gyönyörködni akar a kométákról készült megfigyelésekben, annak érdemes felkeresni az MCSE Észlelésfeltöltő oldalát (https://eszlelesek.mcse.hu), ahol akár regisztráció nélkül is válogathat a szép és érdekes képek között.

Kaposvári Z., Snt, Mzs, Bgb, Nmá