A Challenger-hangszalag
Az okot azóta kiderítették, az űrrepülőgépet |
|
![]() |
|
4 millió liter folyékony oxigén és hidrogén robbant fel (NASA) |
Ki kell hangsúlyoznom, hogy jómagam sem tekintem ezt az anyagot egy új legenda „születési
anyakönyvi kivonatának”, de hangulata, „életszerűsége” mindenképpen figyelemreméltó.
Azt viszont tényleg nem értem, hogy e nem hivatalos változat eddig még nem
jelent meg olyan szerzők tollából, akik élnek-halnak egy kis „űrszenzációért”…
![]() |
F – Francis Scobee parancsnok, M – Michael Smith pilóta T+ 00: Begyújtanak a gyorsítórakéták T+ 01: A jobb oldali gyorsítórakéta alsó részén baljós fekete füst jelenik meg, de a startot már nem lehet leállítani. T+ 20: A program szerint megkezdődik a tolóerő mérséklése a káros aerodinamikai hatások csökkentése érdekében. T+ 40: A Challenger hibátlan iránytartással emelkedik. |
|
A Challenger orr részének egy darabja (NASA) |
||
T+ 45: F – "Rendben, gyorsítunk." Ekkor jelzi a jobb oldali rakéta három nyomásérzékelője, hogy valahol rés van! T+ 59: Az optikai követőrendszeren is feltűnik egy rendellenes kifújás. A csóva folyamatosan nő. T+ 63: A tolóerő csökkenése miatt a Challenger kezd eltérni a program szerinti pályáról, de a fedélzeti számítógépek kiadják a szükséges korrekciós parancsokat. |
![]() |
|
Az utolsó emelkedés, 1986. január 28-án (NASA) |
||
![]() |
T+ 70: A nyomáshiány következtében a két rakéta tolóereje között már |
|
A Challenger jobb szárnyának darabja, a betűk jól olvashatók (NASA) |
||
T+ 77: F – "Ó, drága Istenem!" T+ 78: M – "Nyisd ki az oxigéncsapodat! Nyisd ki…! T+ 80: M – "Nem kapok levegőt…fulladok." T+ 82: F, M – "Meleg van" – sikoltások – "Én nem tudom" – zokogások – "Ne mondd el nekem… Istenem, tedd már meg!" T+ 84: M – "Én mondtam nekik…mondtam…Resnik nem…" T+ 88: F – "Ne hagyj engem így meghalni. Ne most! Ne itt!" T+ 91: M – "Karodat…nem…én." (érthetetlen szavak, csend) T+ 96: F – "Elmúlok…" T+ 97: M – "Mi még nem haltunk meg." T+100: M – "Ha te így kívánod…(érthetetlen szavak) "…velem egy csodát…" (érthetetlen szavak, üvöltések) |
{mosimage} |
|
Bill Corey emlékmontázsa (Bill Corey – NASA) |
T +101: M – "Ő…ő…elátkoz!"
T+110: M – "Nem kapok levegőt!"
T+111: F, M – Jézus Krisztus! Nem! (mindketten kiabálnak)
T+114: M – "Ő kinn van." (A "she" miatt feltehetőleg
Judith Resnikről van szó).
T+115: M – "Szerencsés…" (érthetetlen szavak).
T+116: M – "Istenem. A víz. Meg fogunk halni!" (üvöltések).
T+120: F – "Viszontlátásra…(zokogás)…"szeretlek…szeretlek"
T+123: M – "Oldozz fel…oldozz fel!"
T+127: F – "Próbáljunk meg egy vészleszállást…"
T+129: M – "Rendben. Ez egy jó gondolat."
T+134: M – "Nincs mód rá!"
T+137: M – "Add ide a kezed!"
T+139: M – "Te rájöttél már? Én…én…"
T+149: M – "Atyám!…"(érthetetlen szavak).
T+162: M – "Szenteltessék meg a Te neved…" (érthetetlen
szavak).
T+177: M – "Te…ott vagy?"
T+178: M – "Uram, te vagy az én pásztorom. Nem kívánhatok egyebet,
mint hogy ott feküdhessek egy zöld réten… de én átsétálok az árnyékvilágon,
és nem fogok félni a gonosztól… én nyugalmat fogok találni a Te házadban…"
T+195: …A szalag üresen forog tovább…
A vizsgálatok megállapították, hogy a vészhelyzetben használandó felszerelések
közül háromnak az oxigéncsapját kinyitották, és az egyik éppen Michael Smithé
volt. Mivel az ülésbe szíjazott pilóta nem érhette el a csapot, azt a pilóta
fedélzeten tartózkodó Ellison Onizuka, vagy Judith Resnik nyithatta ki. A halál
akkor érte utol valamennyiüket, amikor a Challenger viszonylag épen maradt
kabinja több mint 300 kilométeres sebességgel az Atlanti-óceán hullámaiba csapódott.