A Challenger-hangszalag

Az okot azóta kiderítették, az űrrepülőgépet
több mint 200 módosítással tették biztonságosabbá. Bár a NASA sohasem
hozta nyilvánosságra az óceánban megtalált hangkazetta tartalmát, makacsul
tartja magát egy változat, hogy mi történt a Challenger fedélzetén a
telemetrikus adatok megszűnése után?

 

 

 

 

4 millió liter folyékony oxigén és hidrogén robbant
fel (NASA)

Ki kell hangsúlyoznom, hogy jómagam sem tekintem ezt az anyagot egy új legenda “születési
anyakönyvi kivonatának”, de hangulata, “életszerűsége” mindenképpen figyelemreméltó.
Azt viszont tényleg nem értem, hogy e nem hivatalos változat eddig még nem
jelent meg olyan szerzők tollából, akik élnek-halnak egy kis “űrszenzációért”…

  F – Francis Scobee parancsnok, M – Michael
Smith pilóta
T+ 00: Begyújtanak a gyorsítórakéták
T+ 01: A jobb oldali gyorsítórakéta alsó részén baljós fekete füst jelenik
meg, de a startot már nem lehet leállítani.
T+ 20: A program szerint megkezdődik a tolóerő mérséklése a káros aerodinamikai
hatások csökkentése érdekében.
T+ 40: A Challenger hibátlan iránytartással emelkedik.
A Challenger orr részének egy darabja (NASA)
   
T+ 45: F – "Rendben, gyorsítunk."
Ekkor jelzi a jobb oldali rakéta három nyomásérzékelője, hogy valahol rés
van!
T+ 59: Az optikai követőrendszeren is feltűnik egy rendellenes kifújás.
A csóva folyamatosan nő.
T+ 63: A tolóerő csökkenése miatt a Challenger kezd eltérni a program szerinti
pályáról, de a fedélzeti számítógépek kiadják a szükséges korrekciós parancsokat.
 
   
Az utolsó emelkedés, 1986. január 28-án (NASA)
 

T+ 70: A nyomáshiány következtében a két rakéta tolóereje között már
5%-nyi a különbség.
T+ 71: Érvényesülni kezd a korrekciós manőver hatása, de ennek már nincs
jelentősége.
T+ 73: Óriási tűzgömb jelzi a tragédiát.
T+ 74: Megszűnik a telemetrikus adatok közlése.
T+ 75: M – "Mi történt? Mi történt? Ó, Istenem…nem…nem."

A Challenger jobb szárnyának darabja, a betűk jól
olvashatók (NASA)
   
T+ 77: F – "Ó, drága Istenem!"
T+ 78: M – "Nyisd ki az oxigéncsapodat! Nyisd ki…!
T+ 80: M – "Nem kapok levegőt…fulladok."
T+ 82: F, M – "Meleg van" – sikoltások – "Én nem
tudom" – zokogások – "Ne mondd el nekem…
Istenem, tedd már meg!"
T+ 84: M – "Én mondtam nekik…mondtam…Resnik nem…"
T+ 88: F – "Ne hagyj engem így meghalni. Ne most! Ne itt!"
T+ 91: M – "Karodat…nem…én." (érthetetlen szavak,
csend)
T+ 96: F – "Elmúlok…"
T+ 97: M – "Mi még nem haltunk meg."
T+100: M – "Ha te így kívánod…(érthetetlen szavak) "…velem
egy csodát…" (érthetetlen szavak, üvöltések)
 
{mosimage}
   
Bill Corey emlékmontázsa (Bill Corey – NASA)

T +101: M – "Ő…ő…elátkoz!"
T+110: M – "Nem kapok levegőt!"
T+111: F, M – Jézus Krisztus! Nem! (mindketten kiabálnak)
T+114: M – "Ő kinn van." (A "she" miatt feltehetőleg
Judith Resnikről van szó).
T+115: M – "Szerencsés…" (érthetetlen szavak).
T+116: M – "Istenem. A víz. Meg fogunk halni!" (üvöltések).
T+120: F – "Viszontlátásra…(zokogás)…"szeretlek…szeretlek"
T+123: M – "Oldozz fel…oldozz fel!"
T+127: F – "Próbáljunk meg egy vészleszállást…"
T+129: M – "Rendben. Ez egy jó gondolat."
T+134: M – "Nincs mód rá!"
T+137: M – "Add ide a kezed!"
T+139: M – "Te rájöttél már? Én…én…"
T+149: M – "Atyám!…"(érthetetlen szavak).
T+162: M – "Szenteltessék meg a Te neved…" (érthetetlen
szavak).
T+177: M – "Te…ott vagy?"
T+178: M – "Uram, te vagy az én pásztorom. Nem kívánhatok egyebet,
mint hogy ott feküdhessek egy zöld réten… de én átsétálok az árnyékvilágon,
és nem fogok félni a gonosztól… én nyugalmat fogok találni a Te házadban…"
T+195: …A szalag üresen forog tovább…

A vizsgálatok megállapították, hogy a vészhelyzetben használandó felszerelések
közül háromnak az oxigéncsapját kinyitották, és az egyik éppen Michael Smithé
volt. Mivel az ülésbe szíjazott pilóta nem érhette el a csapot, azt a pilóta
fedélzeten tartózkodó Ellison Onizuka, vagy Judith Resnik nyithatta ki. A halál
akkor érte utol valamennyiüket, amikor a Challenger viszonylag épen maradt
kabinja több mint 300 kilométeres sebességgel az Atlanti-óceán hullámaiba csapódott.

A Challenger-hangszalag

Az okot azóta kiderítették, az űrrepülőgépet több mint
200 módosítással tették biztonságosabbá. Bár a NASA sohasem hozta nyilvánosságra
az óceánban megtalált hangkazetta tartalmát, makacsul tartja magát
egy változat, hogy mi történt a Challenger fedélzetén a telemetrikus
adatok megszűnése után?

 

 

 

 

4 millió liter folyékony
oxigén és hidrogén robbant fel (NASA)

Ki kell hangsúlyoznom,
hogy jómagam sem tekintem ezt az anyagot egy új legenda “születési anyakönyvi
kivonatának”, de hangulata, “életszerűsége” mindenképpen figyelemreméltó.
Azt viszont tényleg nem értem, hogy e nem hivatalos változat eddig még nem
jelent meg olyan szerzők tollából, akik élnek-halnak egy kis “űrszenzációért”…

 
F
Francis Scobee parancsnok, M – Michael Smith pilóta
T+ 00: Begyújtanak a gyorsítórakéták
T+ 01: A jobb oldali gyorsítórakéta alsó részén baljós fekete füst jelenik
meg, de a startot már nem lehet leállítani.
T+ 20: A program szerint megkezdődik a tolóerő mérséklése a káros aerodinamikai
hatások csökkentése érdekében.
T+ 40: A Challenger hibátlan iránytartással emelkedik.
A Challenger orr részének
egy darabja (NASA)
   
T+ 45: F – "Rendben,
gyorsítunk."
Ekkor jelzi a jobb oldali rakéta három nyomásérzékelője, hogy valahol rés
van!
T+ 59: Az optikai követőrendszeren is feltűnik egy rendellenes kifújás.
A csóva folyamatosan nő.
T+ 63: A tolóerő csökkenése miatt a Challenger kezd eltérni a program szerinti
pályáról, de a fedélzeti számítógépek kiadják a szükséges korrekciós parancsokat.
 
   
Az utolsó emelkedés,
1986. január 28-án (NASA)
 

T+ 70: A nyomáshiány
következtében a két rakéta tolóereje között már 5%-nyi a különbség.
T+ 71: Érvényesülni kezd a korrekciós manőver hatása, de ennek már nincs
jelentősége.
T+ 73: Óriási tűzgömb jelzi a tragédiát.
T+ 74: Megszűnik a telemetrikus adatok közlése.
T+ 75: M – "Mi történt? Mi történt? Ó, Istenem…nem…nem."

A Challenger jobb
szárnyának darabja, a betűk jól olvashatók (NASA)
   
T+ 77: F – "Ó,
drága Istenem!"
T+ 78: M – "Nyisd ki az oxigéncsapodat! Nyisd ki…!
T+ 80: M – "Nem
kapok levegőt…fulladok."
T+ 82: F, M – "Meleg van" – sikoltások – "Én nem
tudom" – zokogások – "Ne mondd el nekem…
Istenem, tedd már meg!"
T+ 84: M – "Én mondtam nekik…mondtam…Resnik nem…"
T+ 88: F – "Ne
hagyj engem így meghalni. Ne most! Ne itt!"
T+ 91: M – "Karodat…nem…én." (érthetetlen szavak,
csend)
T+ 96: F – "Elmúlok…"
T+ 97: M – "Mi még nem haltunk meg."
T+100: M – "Ha te így kívánod…(érthetetlen szavak) "…velem
egy csodát…" (érthetetlen szavak, üvöltések)
 
{mosimage}
   
Bill Corey emlékmontázsa
(Bill Corey – NASA)

T +101: M – "Ő…ő…elátkoz!"
T+110: M – "Nem kapok levegőt!"
T+111: F, M – Jézus Krisztus! Nem! (mindketten kiabálnak)
T+114: M – "Ő kinn van." (A "she" miatt feltehetőleg
Judith Resnikről van szó).
T+115: M – "Szerencsés…" (érthetetlen szavak).
T+116: M – "Istenem. A víz. Meg fogunk halni!" (üvöltések).
T+120: F – "Viszontlátásra…(zokogás)…"szeretlek…szeretlek"
T+123: M – "Oldozz fel…oldozz fel!"
T+127: F – "Próbáljunk meg egy vészleszállást…"
T+129: M – "Rendben. Ez egy jó gondolat."
T+134: M – "Nincs mód rá!"
T+137: M – "Add ide a kezed!"
T+139: M – "Te rájöttél már? Én…én…"
T+149: M – "Atyám!…"(érthetetlen szavak).
T+162: M – "Szenteltessék meg a Te neved…" (érthetetlen
szavak).
T+177: M – "Te…ott vagy?"
T+178: M – "Uram, te vagy az én pásztorom. Nem kívánhatok egyebet,
mint hogy ott feküdhessek egy zöld réten… de én átsétálok az árnyékvilágon,
és nem fogok félni a gonosztól… én nyugalmat fogok találni a Te házadban…"
T+195: …A szalag üresen forog tovább…

A vizsgálatok megállapították,
hogy a vészhelyzetben használandó felszerelések közül háromnak az oxigéncsapját
kinyitották, és az egyik éppen Michael Smithé volt. Mivel az ülésbe szíjazott
pilóta nem érhette el a csapot, azt a pilóta fedélzeten tartózkodó Ellison
Onizuka, vagy Judith Resnik nyithatta ki. A halál akkor érte utol valamennyiüket,
amikor a Challenger viszonylag épen maradt kabinja több mint 300 kilométeres
sebességgel az Atlanti-óceán hullámaiba csapódott.

Ajánljuk...