2009. február – Földközelben a Lulin-üstökös | MCSE

2009. február – Földközelben a Lulin-üstökös

Már a felfedezése is igen különleges volt, hiszen egy Kínában tanuló diák, Quanzhi Ye találta meg a tajvani Lulin Sky Survey felvételein. A 2007. július 11-ei képeket Chi Sheng Lin készítétte, ám az akkor 18,9 magnitúdós üstökös mégsem Ye-Lin névre hallgat. Ennek az az oka, hogy a 6,4 CSE távolságban járó égitest teljesen csillagszerű volt, így elsőre kisbolygónak nézték. Csak a pályaszámítások után derült ki, hogy parabolikus pályán jár, kómáját pedig az ezt követő nagy határfényességű képeken mutatták ki először. Így a szabályoknak megfelelően az automata keresőszoftverrel dolgozó program nevét kapta meg, nem a felfedezőkét.

Éjszakai panorámakép a Lulin Obszervatóriumról. A középtől kicsit balra látható kupolában van felállítva az a 41 cm-es távcső, amivel az üstököst felfedezték.

Pályája is különleges, mivel pályahajlása mindössze 1,6 fok, csakhogy pontosan szemben megy a bolygókkal! A retrográd keringésű égitest a kis pályahajlás miatt több bolygó közelében is elhalad. Miközben a Jupitert csak 2,460 CSE-re közelítette meg, a Marstól
mindössze 0,099 CsE-re haladt el, és bolygónkat is 0,411 CSE-re
közelíti meg. A bolygórendszeren áthaladva három nagybolygót is megközelít, melynek
következtében millió éves keringési ideje 43 ezer évre csökken. Számunkra a 2009. február 24-ei földközelség a legfontosabb, amely alig egy hónappal követi a január 10-ei napközelséget. A januárban még a Libra csillagképben járó üstökös márciusban már a Geminiben lesz látható, ahol egészen májusig fog tartózkodni, amikor eltűnik a Nap mögött.

A Lulin-üstökös útja a csillagok között február 15. és március 1. között. A vonalak az adott nap 0 órára vonatkozó helyzetet jelölik.

A kedvező együttállás eredményeként fényessége február végén elérheti az 5-6 magnitúdót, vagyis az év egyik leglátványosabb üstököse lehet. A hónap első harmadában még a Librában járó vándor február 10-én kerül át a Virgo csillagképbe, majd egyre gyorsuló mozgásának köszönhetően a hónap végére a Leot is átszeli Az éjszaka döntő részében megfigyelhető kométa február 27-én este fél fokra megközelíti a Regulust. Ezekben a hetekben a szabadszemes láthatóság határán lesz, de távcső nélküli megpillantásához fényszennyezéstől mentes, sötét égboltú észlelőhelyre és helyzetének pontos ismeretére lesz szükség.

Az üstökös január 27-én hajnalban az MTA KTM CSKI piszkés-tetői 60 cm-es Schmidt távcsövével. A látómező 26×17 ívperc, az expozíció hossza 5 perc. Jobbra az ioncsóva, balra pedig az porszemcsékből álló ellencsóva látható (Sárneczky Krisztián felvétele).