ST7 CCD-kamera a Polarisban!

A kamera már hosszú ideje Magyarországon volt, és eddig Kereszty Zsoltnál működött a Corona Borealis Csillagvizsgálóban. Zsolt azonban műszerfejlesztésbe fogott, így a kamera feleslegessé vált számára. Szerencsénkre azonban Dr. Kiss László közbenjárására az AAVSO kamerája hazánkban maradhatott — ezúttal a Polaris műszerparkját gyarapítva.

Amint az lenni szokott, a kamera megérkezése után folyamatosan borult idő volt. Természetesen ilyenkor jönnek az igazán “mérnivaló csemegék” is — jelen esetben ezt az RS Oph visszatérő nóva jelentette. A maximumáról már lemaradtunk, de az ún. first light mégis hozott ritka, hasznos eredményeket.

A (23187) 2000 PN9 kisbolygó útja a csillagok között 2006. március 7/8-án.
28 cm-es Schmidt-Cassegrain-távcső f/6,3-as fókuszreduktorral, SBIG ST7/7E CCD kamera

2006. március 7/8-án szép tiszta, bár hideg idő volt. Nagy szerencsénkre a 2000 PN9 földsúroló kisbolygó is ezen az estén volt a közvetlen közelünkben. A 280/2800-as Schmidt-Cassegrain így ismét kikerült a teraszra, és elsőként ennek az apró égitestnek a nyomába eredt Kuli Zoltán és Tordai Tamás. Már 5s expozíciós idővel is csíkot húzott a képeken ez a gyorsan száguldó kisbolygó.

A kisbolygó után az M100 galaxisban feltűnt fényes szupernóvát is sikerült ezen az éjjelen megörökíteni. A felvétel ugyan még szűrő nélkül készült, de minősége a városi ég ellenére kimondottan bíztató. Terveink szerint szeretnénk a szupernóva halványodását folyamatosan figyelemmel kísérni.

Balra az ST7 a 280/2800 SC végén, középen az észlelőasztalka és Tordai T., jobbra az M100 és a 2006X szupernóva.

Természetesen a komoly méresek megkezdése előtt számos teendő van még. Így pl. a szűrőket kalibrálni kell a nemzetközi mezőnyben is pontos fényességértékek méréséhez. A megfigyeléseket végző csapatnak is össze kellene rázódni, kialakítani a megfigyelési programokat. Egyelőre ezen a téren a kisbolygós vonal a legaktívabb, Sárneczky Krisztián és Kuli Zoltán személyében.

A kamerához 4 fotometriai munkára is alkalmas szűrő is tartozik, így lehetőségünk nyílik többszínfotometriai mérések végzésére is, B, V, R, I sávokban.

Honlap ajánlat:

» Amerikai Változócsillag Észlelők Egyesülete (AAVSO)
» Corona Borealis Csillagvizsgáló (Kereszty Zsolt)
» A hét csillagászati képe: 2000 PN9 kisbolygó (HÍREK.csillagaszat.hu)