117. Engelhardt, Wolfgang: A Mars. A vörös bolygó titka.

{mosimage}

Könyvesboltokban kapható. Megvásárolható a Polaris Csillagvizsgálóban (Budapest, III. Laborc u. 2c.), és megrendelhető 1860 Ft-ért a Magyar Csillagászati Egyesület postacímén (1461. Budapest, Pf. 219.) piros postai utalványon, hátoldalon a tétel megnevezésével.

Csakis a Mars bolygóról szól, de arról minden általános ismeretet megadva. A Mars-kutatás történetét a szabadszemes, a földi távcsöves, az ürteleszkópos időszakkal kezdi. Aztán a Mars-szondák: a Mariner-4 1964-es első fotóitól, a Mars Pathfinder 1997-es leszállásáig. A sikertelen kísérletek (megsemmisült, lezuhant, elnémult, mellément, becsapódott) mellett a sikeresek: az 1976-os két Viking részletesebben. Persze legbővebben a Sojouner terepjáró esete szerepel, mostanság ez tényleg mindannyiunk nagy élménye volt: sőt ezt már az Interneten is élvezhette a földi lakosság szerencsésebb része.
Szépek a fényképek, az ábrák információkkal teltek. Részletezik a Mars felszínén lévő vulkánokat, kanyonokat, folyómedreket, dünéket, jégsapkákat. Táblázatok mutatják be az 1962-1997-es szondákat, és a 2003-2006-os terveket.
Az emberes marsutazásra a nagy előkészület megtörtént: Vangelis már megkomponálta a Mars-expedíció hivatalos zenemüvét. Csupán egy ürhajót kell mellé megépíteni.
A nagy kérdés: Mikor érnek először emberek a Marsra? Könyvünk 62. oldalán ott a válasz: a földi kilövés után 210 nappal!