185. Lem, Stanislaw: Szempillantás.

{mosimage}

Könyvesboltokban kapható. A Typotex Elektronikus Kiadó KFT.(1024. Budapest, Retek u. 33-35.) címen is vásárolható.

A könyv kis méretű, szövege sem túlságosan hosszú, de a tárgyalandó kérdései jókorák: az Univerzumot és az emberiség jövőjét tárgyalja kozmikus szemszögből.
A kifejezetten csillagászati fejezetek címei: kozmikus civilizációk, a kozmikus civilizációk statisztikája, ember a világűrben, másféle evolúció. A legmurisabb fejezetcím ez: N = R csillag fp ne fl fi fc L (az f utáni jelek alsó indexbe írandók!). A többi fejezet is a földi élővilág, a civilizációnk iránti aggodalomról szól.
A lengyel Lem Lembergben született 1921-ben. Krakkóban él és alkot. Az 1970-es években Közép-és Kelet Európában sokan olvasták és szerették Lemet. Ám, ez itt most már: nem a Summa Technologiae vagy a Kiberiáda szerzője. Mintha pesszimistább, fáradtabb lenne. A jövő nagy kutatója nem látta volna előre, hogy megöregszik? Az évszázadokkal előre gondoló futurológusunk: már ma is csalódott, ha a körülötte lévő világunkra tekint? Élete végéhez közeledve: azért még érdekes dolgokat is tud mondani a csillagászat és az űrkutatás kedvelőinek a Metagalaxis viselt dolgairól.
Aki pedig a régi, optimista, kacagtató Lem szövegeire vágyik, az kattintson ide: {http:www.hszk.bme.hu~bp121kiberiadakiberindex.html} ahol még Trurl és Klapanciusz vidámkodik a galaxisok között.