91. Horányi Gábor: Csillagászat.

{mosimage}

Megvásárolható könyvesboltokban, a Calibra Könyvesboltban (1033, Budapest, Flórián tér 1. tel: 1188-8338, levélcím: 1033. Budapest, Polgár u. 8-10.) is.

A szerző ugyanezen címmel könyvet jelentetett meg a Budapesti Móricz Zsigmond Gimnázium hatosztályos általános gimnáziumi kísérlete számára” 1994-ben, és 1995-ben. A minisztérium 1995-ben engedélyezte ezt a csillagászati könyvet tankönyvnek, a 13-14 éves korosztálynak, a heti 1 órás csillagászat tantárgy tanítására.
A könyv páros oldalán egy szokatlan szerkezet: Trax, ez a cinikus, gyomorbajos űrvándor: kérdez, kötözködik, morfondíroz, kételkedik. A galaxis túlsó feléről küldte errefelé a Nagy Számítógép, hogy megismerje: mik is ezek a magukat embernek nevező furcsa lények? Milyen különös elképzeléseik vannak a galaxisról, a csillagos égről, a bolygórendszerükről? Milyen nagyra tartják magukat, és milyen fontosnak? Picurka bolygójukat egyszerűen a “világ”-nak nevezik, vagy legalábbis a világ közepének? Kívülről néz bennünket ez a furcsa szerzet — de jó ötlet ez, hogy egy ennyire kívülálló szemével milyenek is vagyunk.
A könyv páratlan oldalain fényképek, térképek, rajzok, idézetek, régi szövegek, versek sorakoznak. Ez pedig az emberek által látott, fényképezett, elgondolt Világegyetem: középen persze mi, a Föld, a Nap. Minden körülöttünk forog, kering, tágul, minden a mi hasznunkra van, miértünk létezik. Minden ami az égen van, legalábbis azért van, hogy gyönyörködjünk benne.
A két nézőpont keverékéből egy teljes csillagászat, és egy alapos csillagászattörténet alakul ki az ifjú olvasókban. Szóba kerül a csillagászat mellett: mitológia, filozófia, fizika, matematika, geometria, képzőművészet, vallás is. Szépek az illusztrációk, értelmesek a rajzok, fejezetenként összefoglaló kérdéseket ad fel a K-1026. Legvégül még Traxot is megkedveljük.
Jó az ötlet, különc a tárgyalásmód, de olvasmányos, érdekes. Na ebből a könyvből: könnyen lehetséges a csillagászat megszeretése!