Szupernóva az NGC 6946-ban

Május 14-én Patrick Wiggins amerikai amatőrcsillagász szupernóvát fedezett fel az NGC 6946-ban. A 2017eaw ideiglenes jelzésű objektum a közeljövőben elérheti a 10 magnitúdós fényességet.

A Cepheus és a Cygnus határán észlelhető NGC 6946 spirálgalaxis távolsága mintegy 22 millió fényév. A “felülről” látható galaxis összfényessége 11 magnitúdó körüli, látszó mérete 9×7,5 ívperc. Ez a galaxis rekordernek számít abban a tekintetben, hogy 1917 óta immár tíz szupernóvát fedeztek fel benne. A most felfedezett 2016eaw jelzésű szupernóvát május 14,24 UT-kor fényképezte le egy 35 cm-es f/5-ös reflektorral, CCD-kamera segítségével. A szupernóva fényessége a felfedezéskor 12,8 magnitúdó volt. Az új szupernóva IIP típusú, ami azt jelenti, hogy a következő hetekben tovább fényesedik, akár a 10 magnitúdós fényességet is elérheti, ezért rendszeres észlelését mindenkinek ajánljuk. Jelenleg 20-25 cm-es távcsővel érdemes próbálkozni, akár fényszennyezett helyről is nyomon követhetjük a szupernóva fényességének alakulását. Magát a csillagot akár hónapokon keresztül is nyomon követhetik a magyar amatőrcsillagászok műszereikkel.

A fényességadatokat kérjük elküldeni, illetve feltölteni a Változócsillag Szakcsoport észlelésbeküldő felületén: http://vcssz.mcse.hu/index3.php

A szupernóva-robbanás jó apropó arra is, hogy magát a galaxist is behatóbban észleljük. Mélyég Szakcsoportunk várja a megfigyeléseket (rajzokat, leírásokat, fotókat). Az észlelésfeltöltőn várjuk a beszámolókat: http://eszlelesek.mcse.hu/

A szupernóva AAVSO észlelőtérképe (DSS-felvétel felhasználásával):

sn2017eaw-X18827AU-dss

A észlelésfeltöltőnkön található anyagok közül most Tóth Krisztián 2013-ben készült felvételét mutatjuk be (természetesen szupernóva nélkül…):

1Melyeg_T_th_201310031930_NGC6946___Fireworks_Galaxy___L_68109

További információk a galaxisról Tóth Krisztián leírásában.

Az első hazai felvételt Hadházi Csaba (Hdh) készítette május 14-én este 200/1000-es Newton-reflektorral. Hasonlítsuk össze Tóth Krisztián 2013-ban készült felvételével!