MCSE | Magyar Csillagászati Egyesület

Sarki fény látszott Magyarországról

Március 17-én az esti órákban az ország több pontján is sarki fényt észleltek. A jelenséggel kapcsolatos beszámolókat, képeket a Meteor szabadszemes rovata számára kérjük elküldeni.

2015 a Kozmikus Fény éve

Az ENSZ és az UNESCO a 2015-ös évet a Fény Nemzetközi Évének nyilvánította. A Fény Évében emlékezünk Einstein általános relativitáselméletének 100., és a kozmikus háttérsugárzás felfedezésének 50. évfordulójára is.

MCSE ifjúsági tábor a Hortobágyon

Idei ifjúsági táborunkat a Hortobágyi Nemzeti Park Fecskeház erdei házban tartjuk, július 11-16. között, a 14-19 éves korosztály számára.

Meteorészlelők és Meteoritgyűjtők Találkozója

A meteorok, tűzgömbök világa sokakat érdekel, egy Perseida-éjszaka több száz érdeklődőt vonz a Polarisba. Most a meteorészlelőket, meteoritgyűjtőket várjuk egy találkozóra, az MCSE Meteor Szakcsoportja szervezésében.

Részleges napfogyatkozás, teljes siker!

Tökéletes időjárás mellett, óriási érdeklődéssel övezve zajlott a mai napfogyatkozás. Az MTA székházánál tartott bemutatón becslések szerint 2000, a Polaris Csillagvizsgálóban 1000, Sopronban és Szegeden is 2000-2000 érdeklődő kísérte figyelemmel a jelenséget.

A hónap témája a Polarisban: Óbuda csillagai V.

Kerületünkben élt és alkotott Tamkó Sirató Károly, a magyar avantgárd egyik kiváló képviselője, aki számos “kozmikus” verssel is gazdagította a magyar irodalmat.

Égi kalendárium: 2015. március

Végre melegszik az időjárás, de a kora esti ég még a telet idézi. Egyre magasabbra jut a nyugati égen a Vénusz, továbbra is igen kedvező a Jupiter észlelhetősége, március 20-án pedig napfogyatkozást figyelhetünk meg.

Magyarország távcsövei

Az elmúlt évtizedekben gyökeresen megváltozott az amatőrcsillagászok műszerezettsége, melyet időről időre felmértünk a Meteor olvasói körében, illetve nyári távcsöves találkozóinkon. Itt az ideje, hogy a felmérést megismételjük, ezúttal on-line kérdőív segítségével.

Egy százalék a csillagászatnak

Az SZJA 1%-ából származó felajánlások immár hagyományosan egyesületünk legfontosabb és legértékesebb bevételi forrásai közé számítanak, hiszen azt a bizalmat is megmutatják, amivel a csillagászat barátai kitüntetik a Magyar Csillagászati Egyesületet.

Kulin György-emléktábla Óbudán

Január 28-án, Kulin György születésének 110. évfordulóján mintegy 80 főnyi érdeklődő vett részt az emléktábla avatóján az óbudai Polaris Csillagvizsgálóban.

A hónap témája a Polarisban: Óbuda csillagai IV.

Kerületünk jeles amatőrcsillagászai közül most Éder Ivánt mutatjuk be, akinek A déli égbolt csodái című kiállítása az óbudai Platán Könyvtárban tekinthető meg 2015. március 8-ig.

Meteor 2015 Távcsöves Találkozó

Idei nagy távcsöves találkozónkat augusztus 13-16. között tartjuk Tarjánban, a Német Nemzetiségi Táborban. Gyere el Te is! Hozd el távcsövedet, hozd el családodat, észlelő jókedvedet! Az  MCSE nagy nyári találkozója távcsöveseknek és mindenkinek, akit érdekel a csillagok világa.