MCSE | Magyar Csillagászati Egyesület

A magyarországi csillagászat évszázadai – emlékülés Ponori Thewrewk Aurél tiszteletére

Az MCSE és az MTA CSFK CSI emlékülést szervez Ponori Thewrewk Aurél tiszteletére. Az ülés színhelye az MTA Társadalomkutató Központ Jakobinus terme (Budapest I. ker., Országház u. 30.), időpontja március 7., 10–16 óra.  A részvétel ingyenes, de regisztrációköteles (az mcse@mcse.hu címen kérjük jelezni a részvételt.)

2015 a Kozmikus Fény éve

Az ENSZ és az UNESCO a 2015-ös évet a Fény Nemzetközi Évének nyilvánította. A Fény Évében emlékezünk Einstein általános relativitáselméletének 100., és a kozmikus háttérsugárzás felfedezésének 50. évfordulójára is.

MCSE-közgyűlés március 14-én

A Magyar Csillagászati Egyesület 2015. évi rendes közgyűlését március 14-én tartjuk, a Polaris Csillagvizsgálóban.

Napfogyatkozás március 20-án

Hosszabb szünet után ismét napfogyatkozást láthatunk Magyarországról március 20-án, a délelőtti órákban. A fogyatkozás közel 60%-os lesz, ezért mindenképp érdekes megfigyelni, illetve bemutatókat szervezni a nagyközönség számára.

Kulin György-emléktábla Óbudán

Január 28-án, Kulin György születésének 110. évfordulóján mintegy 80 főnyi érdeklődő vett részt az emléktábla avatóján az óbudai Polaris Csillagvizsgálóban.

A hónap témája a Polarisban: Óbudai csillagok IV.

Kerületünk jeles amatőrcsillagászai közül most Éder Ivánt mutatjuk be, akinek A déli égbolt csodái című kiállítása az óbudai Platán Könyvtárban tekinthető meg 2015. március 8-ig.

II. Szentléleki Messier-maraton

Az MCSE és a miskolci Androméda Csillagvizsgáló Egyesület együttműködésében szervezzük meg Miskolc mellett Szentléleken, a Turista Parkban: a II. Szentléleki Messier-maratont. A helyet nem igazán kell bemutatni az amatőrcsillagászoknak, hiszen éveken keresztül itt rendezte az MCSE az MTT-t, és az elmúlt esztendők résztvevői is sokat tudnak róla mesélni.

Égi kalendárium: 2015. február

A legrövidebb hónapban még mindig nagyon hosszúak az éjszakák – érdemes kihasználni a ritkán adódó derült időszakokat! Oppozícióban a Jupiter, itt az állatövi fény időszaka!

Magyarország távcsövei

Az elmúlt évtizedekben gyökeresen megváltozott az amatőrcsillagászok műszerezettsége, melyet időről időre felmértünk a Meteor olvasói körében, illetve nyári távcsöves találkozóinkon. Itt az ideje, hogy a felmérést megismételjük, ezúttal on-line kérdőív segítségével.

Csillagászat amatőr szemmel: asztrofotós kiállítás a Polarisban

A Fény Nemzetközi Éve első eseménye lesz a Polarisban két amatőrtársunk, Bajmóczy György és Czinder Gábor közös asztrofotós kiállítása. Mindenkit szeretettel várunk a kiváló fotókat bemutató kiállításon február 3-án 19 órakor!

A hónap témája a Polarisban: Óbuda csillagai III.

Kerületünk csillagászati érdekességei közül következzék most a Teremtés-dombormű, amely valamikor az Alkotás utcában álló  Alkotás-házat díszítette.

Meteor 2015 Távcsöves Találkozó

Idei nagy távcsöves találkozónkat augusztus 13-16. között tartjuk Tarjánban, a Német Nemzetiségi Táborban. Gyere el Te is! Hozd el távcsövedet, hozd el családodat, észlelő jókedvedet! A 25 évvel ezelőtt újjáalakult MCSE nagy nyári találkozója távcsöveseknek és mindenkinek, akit érdekel a csillagok világa.